Gamingbolaget Paradox ökade omsättningen och vinsten rejält under det tredje kvartalet. Omsättningen uppgick till 458 MSEK (289,4) för perioden, vilket genererar en omsättningstillväxt om 58,3 procent (YOY). Rörelseresultatet landade på 220,6 MSEK (-43,6) med en rörelsemarginal om 48,2 procent. 

“Vi har kommit långt de senaste 12 månaderna och under det gångna kvartalet har mycket gått Paradox väg. Vi har släppt ett pärlband av riktigt bra DLC:er till våra bästsäljande spel, vi har gjort goda framsteg i utvecklingen av våra oannonserade projekt och vi har fått de första resultaten av arbetet med att hitta nya experimentella titlar. Samtidigt har vi fått en god skjuts av den starka valutamedvinden. Allt detta ger oss en vinstmarginal om 48 procent för kvartalet”, uppger vd Fredrik Wester i en kommentar.

Paradox Interactive har introducerat Paradox Arc, oberoende spelutvecklare som publicerar mindre och mer experimentella spelprojekt. Denna typ av spel kompletterar spelbolagets befintliga portfölj väl. Arcs första titel, Across the Obelisk, släpptes i augusti och den andra titeln, Stardeus släppets för Early Access i början av det fjärde kvartalet.

“Mottagandet har varit över förväntan och även om inverkan på kvartalets resultat är liten är vi förväntansfulla på att se hur kommande experiment landar. Målet är att publicera flera experimentella spel varje år och förhoppningsvis hitta några som kan utvecklas och växa över längre tid”, uppger Fredrik Wester.

Det tredje kvartalet i sammandrag

Q3-22 Q3-21 Förändring
Nettoomsättning 458 289,4 58,3%
Rörelseresultat 220,6 -44,6
Rörelsemarginal 48,2%
Resultat före skatt 219,5 -45,4
Nettoresultat 175,9 -33,2
Resultat per aktie, kronor 1,67 -0,31
Kassaflöde från löpande verksamhet 242,3 59,4 307,9%
Likvida medel 665,9 552,3 20,6%