Felaktiga uppgifter och dolda kostnader

Konsumentverket har inlett en granskning av tio nätbutiker efter flera anmälningar om vilseledande marknadsföring och felaktiga uppgifter om produkterna. Dessa webbsidor har använt sig av en affärsmodell känd som dropshipping, där produkterna inte alltid lever upp till de förväntningar som skapas av butikernas marknadsföring. Kunden står ofta för höga kostnader när varor ska returneras, eftersom de måste skickas tillbaka till ursprungslandet, vilket i de flesta fall är utanför Sverige.

Myndigheten agerar

Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsumentverket, förklarar att myndigheten har kontaktat de tio företagen för att informera dem om de upptäckta bristerna. “Vårt mål är att de ska åtgärda problemen frivilligt. Men om det inte sker kan vi ta ärendet vidare till domstol,” säger Jonsson.

Dropshipping – en riskabel affärsmodell

Trots att dropshipping i sig inte är olagligt, innebär affärsmodellen risker för konsumenten. Produkterna, ofta från länder som Kina, kan variera i kvalitet och inte sällan innehåller de ämnen som är förbjudna inom EU, eller brister i elsäkerhet. “Konsumenter blir ofta besvikna och känner sig vilseledda av den kvalitet som de mottar,” tillägger Jonsson.

Tips för att undvika dropshipping-fällor

För att skydda sig mot dropshipping rekommenderar Konsumentverket att konsumenter bör undersöka butikens hemsida noggrant. Tecken på dropshipping kan inkludera språkbrister på sidan, otydliga eller långa leveranstider. Det är även klokt att läsa andra kunders recensioner för att få en bild av deras erfarenheter och eventuella problem med produkterna.

Konsumentverket fortsätter att övervaka situationen och uppmanar alla som upplever problem med onlineköp att rapportera detta till dem. Sådan feedback är avgörande för att myndigheten ska kunna agera effektivt och skydda konsumenternas intressen.

Klarna samarbetade med 6 av de 10 e-handlarna med nedslag

Klarna var betalalternativ på sex av de tio nätbutiker som Konsumentverket hängt ut med namn. Nu gör betaljätten rent hus. –”Samtliga sajter som listats har redan stängts ned”, skriver Klarnas pressansvarig Joel Hedin rapporterar Di Digital.

Här de tio webbsidorna som Konsumentverket har granskat:

prestigefashion.se

gym-power.se

furstockholm.se

nordisktsken.se

femmeform.se

broderingstudio.se

hemmaval.se

sverigeklyven.se

merley.se

compassnature.se