Med namn som A. Lange & Söhne, Roger Dubuis, och inte minst Audemars Piguet på listan över klocktillverkare man har samarbetat med under de senaste åren så har Wristonomy etablerat sig som den självklara partnern när storspelare inom klockindustrin ska ta fram tillbehör till sina armbandsur. Idag har bolaget via sin e-handel attraherat över 15 000 kunder sedan starten 2018, och produkter har skickats ut till drygt 100 länder. Man har ett 50-tal butiker som återförsäljare, däribland den schweiziska butikskedjan Bucherer som nyligen förvärvades av Rolex i en uppmärksammad affär. Bucherer var också exklusiv partner 2021 när en ny version av bolagets ”signaturprodukt” The Watch Stand skulle lanseras.

Innovation har alltid varit ledordet för Wristonomy, och alla deras klockställ är mönsterskyddade genom designregistreringar hos både EUIPO och WIPO. Företaget har också säkerställt ett upphovsrättsskydd i Kina. Under åren har man byggt upp en bred portfölj av IP-rättigheter.

Resan

Bolaget startades som The Watch Stand när klockentusiasten Soran Gameel i slutet av 2017 kände behovet av att skapa en mer värdig plats för sin klocka. Marknaden erbjöd inte de lösningar han sökte, och därför började han skissa på egna designidéer. Efter att ha delat sina tankar med sin vän och blivande affärspartner Jens Åman, insåg de båda att det fanns ett verkligt behov av en bättre lösning för klockförvaring. Tillsammans tog de idén från skiss till verklighet, vilket resulterade i det första klockstället – en produkt som snabbt fångade konsumenternas intresse.

2019 tog försäljningen fart på riktigt, främst med hjälp av väldigt framgångsrika marknadsföringsinsatser på sociala medier, för att nå sin topp 2020 då bolaget också uppmärksammandes som ett av Sveriges snabbast växande e-handelsbolag. Men 2021 hände något. I takt med att världen långsamt öppnades upp då pandemin klingade av såg e-handelsbolag överlag ett stort försäljningstapp. Apple introducerade i samma veva en IOS-uppdatering som gjorde marknadsföringen på Instagram och Facebook betydligt mer kostsam, och som lök på laxen började också bolagets produkt The Watch Stand att i hög grad kopieras. 

”2021 gjorde vi det mesta fel. De oseriösa aktörerna hade blivit väldigt många och som en konsekvens av detta blev vår annonsering kraftigt lidande. Vårt dåvarande företagsnamn The Watch Stand är för generiskt och går inte att varumärkesskydda. Vi betalade helt enkelt dyrt för att synas i potentiella kunders flöden på Instagram och Facebook etc. men när de sen klickade hem produkten köpte de ofta ett watch stand från någon annan sajt, många gånger i tron om att det var från oss. På Ebay, Amazon och Alibaba bryr sig säljarna väldigt lite om IP-rättigheter. Vi fick tom. returer från kunder som köpt produkter av företag som kallade sig ”The Luxury Watch Stand” och ”The Watch Stand USA” etc. Istället för att tänka efter, lyssna på våra rådgivare, och ta ett steg tillbaka så fortsatte vi dock att gasa på. Vi lade under 2021 över 7 MSEK på marknadsföring som vi inte kunde räkna hem, till stor del pga kopiorna”, säger Jens Åman, medgrundare av Wristonomy.

Lösningen för att distansera sig från kopiorna blev att gå tillbaka till ritbordet, och initialt att byta namn. Det arbetet inleddes tidigt 2022, men det tog nästan 20 månader att varumärkesskydda Wristonomy som bolaget heter idag. 

“Under drygt 1,5 år har vi knappt annonserat någonting det inte varit lönsamt, vilket givetvis haft en negativ inverkan på omsättningen. För att sätta extra många käppar i hjulen blev vi under 2023 också tyvärr lurade av vår dåvarande leverantör i Polen till vilken vi skickade 130 000 euro för produkter som skulle levereras under vår- och försommar. De kom aldrig, så vi hade tomt på både bankkontot och på lagret en större del av året. You live you learn.”, säger Jens.

Ett urval av Wristonomy´s produkter

Framtiden och expansion

Framtiden ser däremot ljus ut för Wristonomy. Med planer på att utöka sin produktlinje och utforska nya marknader fortsätter företaget att driva gränserna för design och innovation inom klockindustrin. Genom att integrera modern teknologi med traditionellt hantverk, ser Wristonomy möjligheter att inte bara tillgodose nuvarande kundbehov utan även förutse och forma framtida trender.

“Efter att ha sökt med ljus och lykta i över ett halvår hittade vi en jätteduktig tillverkare strax utanför Neapel i Italien, men vi har även lagt ut tillverkning hos andra som håller måttet för att inte lägga alla ägg i samma korg. Vi vill aldrig hamna samma situation som förra året igen. Nu är vi på banan och kommer i år att lägga grunden för 2025 som vi tror blir det bästa sen start”, säger Soran Gameel, medgrundare av Wristonomy.

wristonomy
Wristonomy samarbetar även med streetwear kedjan KITH. Här syns deras watch stands i butiken på Rodeo Drive i Los Angeles.

Design och material

Wristonomys produkter är kända för sin höga kvalitet och unika design. Varje klockställ är konstruerat med precision och omsorg för att säkerställa optimal funktionalitet. Materialen som används är noggrant utvalda för sin hållbarhet och estetik. Marmor i Carrera, Nero Marquina och Verde Guatemala erbjuder inte bara en stabil och hållbar grund, utan också en touch av lyx och elegans. Kudden som klockan vilar på är både robust och diskret vilket säkerställer att fokus ligger på klockan snarare än stället. Rullarna är tillverkade för hand med saffiano-läder från ett familjeägt garveri i Avellino, några mil från Amalfikusten, och har uppmärksammats för sina unika färgkombinationer. Användarupplevelsen är central för Wristonomy. De strävar efter att varje klockägare ska känna att deras klockor hanteras med omsorg och respekt, och inte minst är skyddade från repor och skador. Ägarna ska känna sig trygga med sina värdefulla investeringar.