Storytel, en av världens ledande prenumerationstjänster för ljudböcker och e-böcker, har slutit avtal med de tongivande franska förlagen Hachette Livre, Madrigall, Editis och Actes Sud. Avtalen stärker Storytels strategiska fokus på de mest etablerade ljudboksmarknaderna och skapar nya möjligheter för expansion i de fransktalande delarna av världen. Storytels tjänst är tillgänglig i Frankrike från den 27 september 2022. Erbjudandet består av ett antal olika prenumerationsalternativ för att matcha de franska konsumenternas preferenser.

Fler än två miljoner prenumeranter världen över utnyttjar idag Storytels attraktiva och tillgängliga bibliotek, innehållande drygt en miljon titlar på över 30 språk. Nu har Storytel slutit avtal med förlagen Hachette Livre, Madrigall, Editis och Actes Sud, med flera. Genom dessa kommer Storytels franska lyssnare att få tillgång till över 7 000 franska ljudböcker, plus 290 000 titlar på andra vanligt förekommande språk, som arabiska och engelska.

– Franskt inflytande och innovation har format kulturen och litteraturen på många betydelsefulla sätt. Idag omfamnar de franska läsarna nya digitala format, som ljudböcker, i en större omfattning än någonsin tidigare. Jag är väldigt nöjd med att vi nu har slutit avtal med några av de främsta förlagshusen i Frankrike, med räckvidd och respekt långt över landsgränserna. Tillsammans kommer vi att erbjuda franska bokälskare ett unikt och attraktivt utbud, säger Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer på Storytel.

Valérie Lévy-Soussan, vd för Audiolib, Frankrikes största ljudboksförlag för vuxna och en del av Hachette Livre och Albin Michel:
– Vi har följt Storytels internationella expansion och välkomnar dess intåg på den franska marknaden, med en modell som både är i linje med moderna lyssningsvanor och betryggande för de förläggare och författare som anförtror oss sina titlar. Utvecklingen av nya plattformar ger möjligheter att hitta en ny publik och fortsätta att utveckla utbudet av ljudböcker i Frankrike.

Éric Marbeau, digital försäljningsdirektör på Madrigall, en av de ledande förlagsgrupperna i Frankrike och bland landets främsta bokdistributörer:
– Vi är glada att Storytel öppnar en tjänst i Frankrike med en tidsbaserad modell, som ger lyssnarna möjligheten att utöka sina vanor till att ta del av fler böcker i månaden. Det här erbjudandet stämmer väl överens med vår ambition att uppmuntra lyssnare att testa ett bredare utbud av varierande titlar, som de annars skulle kunna missa.

Liza Faja, chef för Lizzie, ljudboksverksamheten inom förlaget Editis:
– Lizzie är en nyckelspelare inom ljudboksindustrin. Den nya modell som Storytel erbjuder är en lysande möjlighet att göra våra titlar och författare tillgängliga för en så stor publik som möjligt.

Storytels franska tjänst kommer att innehålla en omfattande mängd berättelser, från Nordic Noir till klassiker och nylanserade bestsellers. Constance Parpoil, Storytels nya publicistiska chef för Europa, är en erfaren ledare inom ljud och publishing. Hon kommer att driva utvecklingen av den franska katalogen, liksom övriga partnerskap kring innehåll i regionen.

– Vårt fokus i Frankrike kommer att vara lokalt, samtidigt som det speglar mångfalden i landet och inom den fransktalande språkgruppen över hela världen. Storytel Originals, exklusiva titlar skapade för ljud, kommer också att vara en unik del av utbudet. Jag ser verkligen fram emot att göra det här fantastiska innehållet tillgängligt för vår franska publik, säger Constance Parpoil.