Linda Höglund tillträder som operativ chef på Zimpler

Fintech-bolaget Zimpler har utsett Linda Höglund till operativ chef, Chief Operation Officer, för verksamheten. Linda Höglund har sedan 2021 arbetat som Chief People Officer på Zimpler och tillträder sin nya position med omedelbar effekt. 

Som COO kommer Linda att ha huvudansvaret i driften av den dagliga verksamheten samt fortsatt utveckling av interna arbetssätt och tvärfunktionella processer. Beslutet att tillsätta en COO grundar sig i att bolaget befinner sig i en starkt expansiv fas och har vuxit kraftigt de senaste två åren. Det är också ytterligare ett steg i att säkerställa fokus på ytterligare tillväxt.

– I ett snabbväxande bolag som Zimpler är COO en otroligt viktig pusselbit för fortsatt tillväxt. Att se till att hela bolaget jobbar både effektivt och åt samma håll är en utmaning vilket jag tror att Linda kommer att hantera på ett utmärkt sätt. Det ger dessutom VD ännu större möjlighet att fokusera på kunder, partners och produkt, säger Katarina G. Bonde, nyligen tillvald styrelseordförande för Zimpler. 

Under de senaste två åren har Zimpler vuxit exceptionellt, både vad gäller omsättning men också vad gäller antal medarbetare och etablering på nya marknader och inom nya segment. För att säkerställa fortsatt compliance, kommer Zimpler att bygga ut och lägga än mer resurser på sitt kundcenter såväl som AML (Anti-Money Laundering)-team.  

– Vi har gjort en oerhörd resa de senaste åren. När vi nu fortsätter att skala upp verksamheten är en COO nödvändig för att guida och vägleda bolaget i den fas vi nu befinner oss i. Linda Höglund har gjort ett fantastiskt  arbete som Chief People Officer och vi är övertygade om att hon i sin nya roll som operativ chef kommer att fortsätta att ta företaget till nya nivåer, säger Johan Strand, VD på Zimpler.

Linda Höglund har lång internationell erfarenhet av att leda globala team i tillväxtbolag vad gäller såväl kompetens, bakgrund och geografisk placering och har tidigare arbetat på Klarna där hon gjort en liknande tillväxtresa som den Zimpler nu står inför. Parallellt med de uppgifter som tillkommer i den nya rollen, kommer Linda att fortsätta att arbeta med People-frågor och ytterligare utveckla företagets People & Culture-avdelning. 

– Jag har fått vara med om en fantastisk resa under den tid som jag arbetat på Zimpler.  Att få vara en del av ett bolag i så stark expansiv fas tillsammans med människor som dagligen lyfter och sporrar varandra till att göra sitt bästa är otroligt givande. Faktum är att anledningen till att jag sökte mig till Zimpler var att jag ville vara med från början på resan från startup till scaleup – och nu är vi där, säger Linda Höglund, tillträdande operativ chef på Zimpler.