I en tid då digital underhållning dominerar barns fritidsaktiviteter, framkommer oroande rapporter om spelappar som utnyttjar yngre användares naivitet och köpkraft. Sveriges Konsumenter har i sin senaste granskning avslöjat hur barn lockas till köp inuti populära gratisspel, en praxis som nu lett till en KO-anmälan mot spelet Star Stable Online.
Granskningens upptäckter
Enligt rapporten “Ingen lek – så luras små barn att spela bort stora pengar” har 40 av de mest populära gratisspelen i Apples och Googles appbutiker undersökts. Resultaten är avslöjande: över tre fjärdedelar av dessa spel innehåller möjligheter till köp inuti appen. Ännu mer problematiskt är att dessa spel ofta rekommenderas för barn från tre års ålder, trots att de innehåller köperbjudanden på över tusen kronor.
Sinan Akdag, expert på digitala konsumentskyddsfrågor, kritiserar spelutvecklarnas metodik. “Det är riktigt dåligt att det ser ut på det här sättet,” säger han. “Spelen lockar in barn och föräldrar eftersom de är gratis, men väl inuti spelet finns ingen hejd på vad spelföretagen försöker kränga på en.”
Lurar barn på pengar
Genom fallstudier av Star Stable Online och Roblox har Sveriges Konsumenter visat hur barn direkt uppmanas till köp inuti spelen, vilket strider mot marknadsföringslagen. Processen innebär ofta att barnen måste växla svenska kronor mot påhittade valutor, vilket försvårar förståelsen för vad de egentligen spenderar.
“Inte ens jag som vuxen kan med säkerhet säga hur man bäst planerar sina inköp för att få mest valuta för pengarna,” förklarar Akdag. “Det här handlar inte om någon vänlig lektion i privatekonomi, utan om vuxna människor som lurar barn på pengar.”
Barnen måste skyddas
Med anledning av dessa upptäckter kräver Sveriges Konsumenter nu att åtgärder vidtas för att skydda barn i den digitala spelvärlden. Framför allt uppmanas appbutikernas ägare, Apple och Google, samt svenska tillsynsmyndigheter att agera. Ett konkret förslag är att spelutvecklare bör tvingas dölja möjligheter till köp inuti apparna för barnkonton som har köpfunktionen avstängd.
Sinan Akdag understryker vikten av att föräldrar och barn gemensamt ska kunna bestämma över köp inuti appen. Genom bättre inställningsmöjligheter för enskilda spel kan man ge föräldrar och barn en tydligare bild av vilken marknadsföring som når dem och därmed en möjlighet att hindra oönskade köpuppmaningar.
I ljuset av denna rapport och de efterföljande KO-anmälningarna står det klart att en förändring är nödvändig för att skydda våra barn från att bli utnyttjade av raffinerade marknadsföringsstrategier inuti spelappar. Framtiden för barns digitala spelvanor måste präglas av trygghet och transparens, där underhållning inte förvandlas till en dyrköpt läxa i ekonomiskt utnyttjande.