- Kapitalrundan om ca 155 miljoner SEK, leds av Bonnier Ventures, Nicoya och tidigare investerare VNV Global och Inbox Capital.
- Kapitalet kommer att användas för fortsatt expansion i Norden.
Svenska Kavall – som var först på svenska marknaden med ultrasnabba livsmedelsleveranser på under 10 minuter – tar in 155 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Bolaget finns redan i flera städer runt om i Sverige och Finland, och ska med det nya kapitalet expandera sin tjänst och geografiska täckning.
Kavall var först ut på svenska marknaden att erbjuda ultrasnabba leveranser av livsmedel på under 10 minuter. Konsumenter kan i Kavalls app beställa hem ett brett sortiment av tusentals livsmedelsprodukter, där leverans sedan sker med kurirer anställda av Kavall på elcyklar från hyperlokala så kallade dark stores – centralt belägna lager anpassade för snabb packning och leverans. Modellen har fått ett stort genomslag på flera internationella marknader och med Kavall kom den till Sverige och Finland under 2021, och utmanar de stora aktörerna som ICA och Coop.
Det var under sommaren 2021 som Kavall tog in sitt första externa kapital, då 50 miljoner kronor lett av VNV Global tillsammans med Inbox Capital. Sedan dess har Kavall växt från en butik i Stockholm till sju butiker i olika städer i Sverige och Finland och har uppvisat en kraftig tillväxt med hög kundnöjdhet. Nu tar bolaget in ytterligare 155 miljoner kronor i kapital från Bonnier Ventures och Nicoya, tillsammans med tidigare investerare VNV Global och Inbox Capital.
– Med den här finansieringsrundan får vi inte bara in kapital för att accelerera expansionen, i Bonnier Ventures och Nicoya får vi även fler investerare med långsiktig finansiell styrka och strategisk kompetens som vi värdesätter högt. Båda har djup förståelse för branschen och kommer ge oss ännu bättre förutsättningar att utveckla vår tjänst och fortsätta ta marknadsandelar, säger John Tengberg, VD och medgrundare av Kavall.
– Vi har varit i dialog med Kavall sedan bolaget gjorde sin första runda och imponerats över hur teamet har byggt upp sin verksamhet och den tillväxt man uppvisat. Teamet har ett exceptionellt kundfokus med ett erbjudande som gör dem väl positionerade för att driva marknaden för snabba leveranser. Vi ser fram emot att stödja bolaget i dess fortsatta resa för att leverera en enastående kundupplevelse, säger Dajana Mirborn, investeringsansvarig på Bonnier Ventures.
Nicoya, investmentbolaget inom foodtech som nyligen tog in 400 miljoner kronor i nytt kapital, är en av huvudinvesterarna i rundan.
– Kavall är ledande inom sitt segment och verksamma inom nästa generations hållbara leveranser av livsmedel. Bolaget har på kort tid visat en stark utveckling och ytterligare tillväxtpotential. Nicoya drivs av konsumentbeteenden och dessa insikter är centrala i våra investeringsbeslut. Med konsumenters ökade behov av bekväma köp och det momentum som finns i marknaden har bolaget goda möjligheter för fortsatta framgångar, säger David Karlsson, partner på Nicoya.