fbpx
3.9 C
Stockholm
onsdag, december 2, 2020
Hem Tech Fintech Fintech veteranerna från Klarna & Bambora ska ändra spelplanen för B2B betalningar...

Fintech veteranerna från Klarna & Bambora ska ändra spelplanen för B2B betalningar online – Briqpay stänger runda och lanserar tjänst

18 november, 2020 Stockholm: Briqpays grundare Björn Widerström, Sara Johansson och Mats Andersson, med bakgrund från Klarna och Bambora, ger sig nu ut för att revolutionera sättet som bolag handlar på nätet. Idag tillkännages lanseringen av tjänsten och samtidigt stängs en första finansieringsrunda ledd av Keith Richmans fond 31 Atlantic med deltagande från Fredrik Hjelm (Voi – VD och medgrundare), Christian Leone (Luxor Capital – VD och grundare), Charlie Chantarasopon (Boosted Commerce – Grundare) tillsammans med andra erfarna entreprenörer och investerare.

Briqpay erbjuder en friktionsfri sälj- och köpupplevelse för företag på nätet. Den skalbara lösningen ger e-handelsbolag en smidig teknisk betalningshantering. Genom att integrera Briqpay med den befintliga plattformen kan man erbjuda den betalningsmetod man föredrar, på lokal eller global nivå. Ett enkelt sätt att säkerställa att relationen med kunden stannar inom bolagets ekosystem under och efter transaktionen ägt rum. Det som gör Briqpay unikt är möjligheten för företaget att inkludera sin egen faktura i ett smidigt kassaflöde. Att styra över de betalsätt som erbjuds på samtliga marknader gör att man på ett smidigt sätt kan rulla ut i olika regioner och den automatiserade adressverifikationen minimerar antalet steg kunder behöver genomföra vid betalning. Plattformen har också en funktion för kreditkontroller, så att handlaren har full översyn vid riskbedömning. Genom en överskådlig dashboard får man även tillgång till värdefull data och insikter kring sina kunders beteende.

Briqpays vision är att utmana sättet som försäljning på nätet mellan bolag hanteras idag, genom att ta bort friktion och skapa ett långsiktigt perspektiv. “En stor majoritet av B2B e-handelsbolag är redan på en digital resa för att optimera försäljningen. Briqpay gör det möjligt för bolag att skala upp verksamheten och stärka kundrelationer, vilket i sin tur även syns på sista raden,” säger Björn Widerström, VD och medgrundare av Briqpay.

Briqpay har stängt en såddrunda på 6,3 miljoner som inkluderar ett flertal starka namn. Rundan leds av Keith Richmans fond 31 Atlantic med deltagande från Fredrik Hjelm (Voi – VD och medgrundare), Christian Leone (Luxor Capital – VD och grundare), Charlie Chantarasopon (Boosted Commerce – Grundare) tillsammans med andra erfarna entreprenörer och investerare.

“Att förenkla e-handelslösningar, som möjliggör smidiga och optimerade flöden, är nödvändigt för bolag som ska lyckas med handel på nätet. Kraven är högre än någonsin på kvalitativa lösningar som kan leverera värde till nästa generation av högpresterande e-handlare,” säger Keith Richman, 31 Atlantic. “Det är verkligen spännande att nu följa Briqpays ingång på marknaden. Jag är övertygad om att de kommer att driva en positiv förändring för många bolag.”

PRESSMEDDELANDE

Nordboost lanserar utbildningsprogram

Shopifys utbildningspartner, Nordboost, har nu lanserat ett officiellt utbildningsprogram som riktar sig till startups och småföretagare på den svenska marknaden. Nordboost E-handelsakademi är därmed Sveriges...

Formica Capital investerar i Ecokraft

Formica Capital investerar i Ecokraft Sverige AB, ett snabbväxande bolag verksamt på den svenska solenergimarknaden. Ecokraft har med sitt kvalitetserbjudande inom solenergi och energilagring...

AgTech-bolaget Agricam låser kapitalrunda på 15 MSEK

Agricam AB har under november 2020 genomfört en nyemission om 15 MSEK via Stockholm Corporate Finance till kvalificerade investerare. Kapitalet kommer i första hand...

Front Ventures i strategisk transaktion

Front Ventures förvärvar stor post i portföljbolaget Nordic Transaction Partner AB och säljer tätt inpå förvärvet samt resterande innehav till ett annat portföljbolag, Intergiro....
- Advertisment -