fbpx
3.8 C
Stockholm
fredag, december 4, 2020
Hem Detaljhandel Efter gränshöjningen - Kontaktlösa betalningar rusar

Efter gränshöjningen – Kontaktlösa betalningar rusar

Kontaktlösa betalningar rusar i Europa. Nya siffror visar att 500 miljoner fler blippbetalningar har gjorts med ett Visa-kort sedan beloppsgränsen för ett köp höjdes. Höjningen gjordes i 29 europeiska länder under våren som ett led i att begränsa smittspridningen under coronapandemin. I Sverige höjdes beloppsgränsen från 200 kronor till 400 kronor. Med blippbetalningar inom beloppsgränsen slipper kunder slå in sin PIN-kod, och behöver därför inte röra kortterminalen.

Det ökande suget att blippa sin betalning märks över hela Europa. 75 procent av betalningarna gjorda med Visa kort i butik i Europa är nu blippbetalningar och i många av Europas största länder har andelen blippbetalningar med Visa ökat med minst 20 procent under det senaste året.

– När pandemin bröt ut, började vi direkt jobba för att höja gränsen för de kontaktlösa betalningarna. Detta hjälper konsumenter att betala enkelt och säkert, utan att behöva knappa in sin PIN-kod, säger Henning Holtan, Nordenchef på Visa.

Stora ökningen i Sverige – näst störst i Europa
Utvecklingen märks också i Sverige. Under coronavåren (februari–april 2020) ökade antalet blippbetalningar i Sverige med mer än 50 procent. Det var den näst största ökningen bland länderna i Europa. Snittsumman för en blippbetalning ökade också med mer än 50 procent under samma tidsperiod.

– Under coronapandemin har blippbetalningar blivit ett måste för många konsumenter. Möjligheten att betala digitalt och samtidigt undvika direktkontakt med kortterminaler är en nödvändighet, säger Henning Holtan, Nordenchef på Visa.

– Att höja beloppsgränsen är bara en del av hur Visa stöttar den ekonomiska återhämtningen i Europa. Vi vill göra det möjligt för individer och företag att växa och utvecklas, bland annat genom att förenkla säkra betalningar och att hjälpa småföretag anpassa sig till nya verkligheten. Det har aldrig varit viktigare än vad det är nu.

PRESSMEDDELANDE

Inhouse Tech lanserar nytt affärsområde inom huskonstruktion

Inhouse Tech satsar på tillväxt och startar ett nytt affärsområde inom huskonstruktion med ett meriterat team under ledning av Johan Ström. Det framgår av...

Fintech-startupen Blippa vinner innovationstävling

Under hösten har 38 tävlingsbidrag från Kronobergare med innovativa affärsidéer eller nystartade bolag skickats in till Företagsfabrikens Innovationstävling där man tävlat om en betald...

Nordboost lanserar utbildningsprogram

Shopifys utbildningspartner, Nordboost, har nu lanserat ett officiellt utbildningsprogram som riktar sig till startups och småföretagare på den svenska marknaden. Nordboost E-handelsakademi är därmed Sveriges...

Formica Capital investerar i Ecokraft

Formica Capital investerar i Ecokraft Sverige AB, ett snabbväxande bolag verksamt på den svenska solenergimarknaden. Ecokraft har med sitt kvalitetserbjudande inom solenergi och energilagring...
- Advertisment -