Betalningsbolaget Avarda och e-handlaren Haypp Group har ingått ett samarbete kring Avardas betalningslösning Avarda Checkout+ samt tjänsten Avarda360 i Norge. Att kunna optimera betalningslösningen blir allt viktigare för e-handlare i strävan efter flexibilitet och återkommande kunder.

“Vi är mitt inne i en global tillväxtresa med utgångspunkt från Skandinavien som är vår hemmamarknad. Samarbetet med Avarda är en del av vår långsiktiga strategi att erbjuda den bästa kundupplevelsen för att maximera lojaliteten till våra varumärken och öka andelen återkommande kunder. Via samarbetet med Avarda, och dess tjänst Avarda360, kommer vi därigenom närmare vår vision att inspirera fler människor att övergå till säkrare nikiotinprodukter”, säger Markus Lindblad, Head of External Affairs på Haypp Group

Samarbetet innebär att Haypp Group implementerar Avardas betalningslösning Avarda Checkout+ samt kund- och marknadsföringsmotorn Avarda360 på snuslageret.no, snushjem.no och snus.com. Via samarbetet blir Haypp Group den första handlaren inom tobak och nikotinprodukter att erbjuda Vipps till sina kunder och de kommer även kunna betala sina fakturaköp med Vipps i sina egna kanaler senare i år, vilket är den norska motsvarigheten till appen Swish.

”Vi är otroligt glada över detta samarbete. Haypp Group har en imponerande tillväxtresa som har lyckats utmana traditionella köpmönster. Även Avarda har upplevt en kraftig tillväxt de senaste åren, och detta samarbete visar att vi fortsätter stärka vår position på marknaden. Att Haypp Group väljer att implementera våra betalnings- och efterköpslösningar i deras egna kanaler bekräftar att vår strategi, att hjälpa stora handlare att på riktigt äga kundresan, ligger rätt i tiden, säger Mikael Johansson, VD Avarda.

Haypp Group är ett svenskt företag börsnoterat på First North Growth på Stockholmsbörsen. Bolaget leder den globala transformationen från rökning till hälsosammare produktalternativ. Haypp Group säljer rökfria produkter, så som snus och nikotinpåsar, via sex olika e-handelsbrands i Norden, bland annat snusbolaget.se och snushjem.no. Under 2021 hade bolaget en omsättning på över 2,2 miljarder.