Det svenska foodtechbolaget Maîtres meddelar att de har lyckats säkra 25 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget, som grundades 2017, har gjort sig känt för att digitalisera restaurangbranschen genom sin omfattande digitala plattform som ger restauranger tillgång till unika insikter om sina gäster. Det nya kapitalet kommer att användas för att stödja Maîtres fortsatta tillväxt inom Sverige samt för att expandera i Norden och Dubai.

“Kraftigt ökad efterfrågan”

Anders Ingårda, grundare av Maîtres, säger: “Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan bland restauranger på Maîtres digitala plattform, som levererar insikter och data baserat på transaktioner, bokningar och användare, vilket gör den unik i sitt slag. Med hjälp av den kan våra användare skräddarsy restaurangupplevelsen, skapa en bättre relation till gästerna och därigenom öka sina intäkter. Med det nya kapitalet kan vi växla upp verksamheten på den svenska marknaden och skala internationellt, framför allt i Norden och Dubai.”

För närvarande är över 120 restauranger i Sverige anslutna till Maîtres digitala plattform, och cirka 30 nya restauranger ansluter varje månad. Sedan starten har Maîtres lyckats säkra cirka 50 miljoner kronor i investeringar, med tidigare investerare som inkluderar A-cast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rossander, musikproducenten Max Martin samt Michael Ellis, tidigare internationell chef för Guide Michelin. Den senaste kapitalinjektionen om 25 miljoner kronor inkluderar investeringar från Henrik Garvner, medgrundare till SignUp Software AB.

Henrik Garvner kommenterar sitt stöd till Maîtres och säger: “Jag är intresserad av bolag som har ett driv att förbättra och effektivisera genom nya smarta lösningar. Maîtres är just ett sådant bolag som med sin unika digitala plattform sömlöst kopplar ihop krögare med sina gäster i allt från bokning till betalning. De har på kort tid etablerat sig som en viktig spelare för att på riktigt digitalisera den svenska restaurangbranschen, och jag ser verkligen fram emot att vara med på Maîtres fortsatta resa, både i Sverige och vidare internationellt.”

Helhetslösning

Maîtres erbjuder restaurangbranschen en omfattande digital lösning som inkluderar bokning, betalning, gästhantering, datainsikter, kommunikation och lojalitetsprogram. Genom att använda data från transaktioner, bokningar och andra användaraktiviteter kan restaurangkedjor och fristående restauranger förbättra sin relation till gästerna och därmed öka sina intäkter. Flera stora restaurangkedjor, inklusive Frantzen Group, Göteborgsfamiljen och Boqurian-gruppen, har redan anslutit sig till Maîtres digitala plattform.

Anders Ingårda avslutar: “Vi startade initialt Maîtres som en app för att göra restaurangbesöket smidigare för gästen, från bokning till betalning, men insåg snabbt att det fanns en stor potential i att utveckla en digital plattform för att hjälpa restaurangbranschen att effektivisera och skräddarsy hela restaurangupplevelsen. Idag är Maîtres en digital helhetslösning för restauranger där de får insikter och data för att ta gästupplevelsen till nästa nivå.”

Maîtres’ senaste kapitalinjektion markerar en spännande tid för företaget och pekar mot en lovande framtid där de kan fortsätta revolutionera restaurangbranschen med sin innovativa digitala plattform. Expansionen i Norden och Dubai lovar att öka Maîtres’ närvaro och stärka dess position som en ledande aktör inom foodtech-sektorn.