FoodTech-bolaget Nuverica grundades för mindre än ett år sedan med målet att automatisera hur livsmedelsföretag arbetar med närings- och hälsopåståenden. Nuverica har nyligen lanserat sin SaaS-tjänst som tillåter livsmedelsföretag att se vilka påståenden de kan göra om sina produkter inom bara några minuter. Denna tjänst förenklar alltifrån marknadsföring till myndighetskontroller och har redan lockat flera kunder, inklusive Paulig och Medfiles. För att möta den växande efterfrågan har Nuverica nyligen tagit in 3 miljoner kronor i en kapitalrunda som kommer att användas för vidare expansion och utökning av teamet.

FoodTech-bolaget har utvecklat sin tjänst under hela hösten, och den första versionen lanserades den 31 januari. Tjänsten är inte bara inriktad på närings- och hälsopåståenden, utan fokuserar även på vidareutveckling inom märkning, inklusive områden som ingredienslista, allergener, streckkoder och symboler som nyckelhålet och nutriscore. Enligt Nuverica kan deras tjänst spara varje kund upp till 6 miljoner kronor per år i arbetstid.

Det finns ett stort behov av digitalisering inom livsmedelsbranschen, särskilt när det gäller närings- och hälsopåståenden. Detta är ett utbrett problem som påverkar många aktörer i branschen och i slutändan även konsumenterna. Livsmedelsföretag vill kommunicera hälsofördelar med sina produkter, men EU-direktiv gör det exceptionellt komplicerat att göra detta. Genom att erbjuda en automatiserad tjänst för närings- och hälsopåståenden, förenklar Nuverica kommunikationen mellan livsmedelsföretag och konsumenter samtidigt som de minskar kostnader och effektiviserar processen.

Investeringar från affärsprofiler och ängelinvesterare, inklusive Karola Kassai, grundare av KassaiLaw, och Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar.se, visar på det stora intresset för Nuverica och dess tjänst. Med nytt kapital och ett utökat team är Nuverica redo att fortsätta expandera och möta behoven inom livsmedelsbranschen.