Dibz, som samlat Sveriges bostadsköer på en plattform, har vuxit snabbt under hösten och används av tusentals svenskar för att samla ködagar. Nu plockar de in 6.6 miljoner av en rad tech-investerare, bl.a. Sebastian Knutsson, för att expandera till nya vertikaler.

I Sverige finns det över hundra olika bostadsköer och de flesta kräver regelbunden inloggning av den köande för att hålla platsen säker. Hos dibz kan du hitta, gå med i och ha koll på dina köer och väntlistor på ett ställe, du slipper kö-underhållet och har en säker plats i köerna.

Sedan tjänsten smyglanserades i somras har användarbasen vuxit snabbt.

“Det är tydligt att vi erbjuder en tjänst som folket behöver och nu vill vi bara nå ut till fler.” Förklarar Lovisa Qvarner, VD och medgrundare på dibz.

“Vi ökar transparensen på marknaden och ger fler svenskar möjligheten att få ett förstahandskontrakt och ökad flexibilitet på bostadsmarknaden.” Berättar Lovisa.

Tunga namn backar
En av investerarna är King-grundaren Sebastian Knutsson som följt dibz resa sedan dag ett som jurymedlem på Handelshögskolans affärsinkubator, SSE Business Lab, där dibz varit med sedan första kodraden skrevs.

“Behovet på marknaden är tydligt och teamet är starkt. Detta är ett mycket lovande case med stor potential, jag ser fram emot att vara med på denna resa.” Säger Sebastian Knutsson som investerat i dibz.

Bland andra deltog Oriflame VDn och investeraren Sven Mattsson och Produktchefen och Vice VD för Nordnet Rasmus Järborg i finansieringsrundan.

Explosionsartad tillväxt är bara början
Dibz hjälper nu tusentals svenskar att bostadsköa, hittills har de genomfört över 50.000 kö-registreringar åt användarna och tillsammans har användarna samlat ihop över 4.000.000 ködagar. Investeringen möjliggör vidare expansion till nya vertikaler och att de kan ta nya marknader snabbare.

Visionen är att dibz ska bli plattformen för livets alla väntelistor, oavsett om du behöver bostad, skolplats, båtplats, hundvalp eller ett exklusivt medlemskap. De bygger även en plug & play lösning där företag kan skapa och hantera sin egna väntelista. På dibz ska långsiktiga beslut kunnas tas snabbt och smidigt.

“Vi vill förändra sättet denna typ av varor, tjänster och medlemskap distribueras, med modern infrastruktur kan vi göra det så mycket bättre.” Berättar Lovisa.

Teamet bakom dibz består av Handels- och KTH alumner. Tillsammans har de erfarenhet inom tech, business och strategi.