Kavall, som levererar matvaror på 10 minuter från egna lokala butiker, har sedan lanseringen i Stockholm förra året växt snabbt. Den senaste tiden dessutom långt över vad man räknat med. Nu ska företaget omgående rekrytera 200 personer till sina butiker för att kunna tillgodose efterfrågan på marknaden.

– Det är naturligtvis väldigt kul att vi växer, men snabb tillväxt kan också innebära en del växtvärk. Vi har haft utmaningar efter sommaren att möta den stora efterfrågan och till och med behövt pausa vår marknadsföring. Högt ordertryck i samband med ett underskott på butikspersonal har gjort att vi ibland haft svårt att hinna med i vissa butiker. Nu gör vi allt för att säkerställa att kundupplevelsen ska fortsätta hålla högsta nivå, säger John Tengberg, VD & medgrundare av Kavall.

Utöver ett orderinflöde högre än förväntat ser man även hur kunder köper en större bredd av matvaror än tidigare, fler middagslösningar via Kavalls köpbara recept och att snittkassen ökar månad för månad.

– Vi har kommit långt från starten och har idag närmare 3000 SKU:er i sortimentet, vilket motsvarar samma utbud som andra mataffärer i vårt leveransområde. Det är härligt att se att våra kunder verkligen upptäckt den stora bredden i sortimentet och till större grad gör alla sina matvaruinköp hos oss. Vi är deras vanliga lokala matbutik, bara smidigare, säger John Tengberg.

Rekrytering av fler bud och plockpersonal, så kallade Riders och Pickers, är just nu fokus för företaget. Inom de närmaste veckorna vill man anställa 200 personer utspritt över Stockholm, Göteborg och Malmö. Personalen blir deltidsanställda med fast timlön och får tillgång till all utrustning de kan behöva som elcyklar och elmopeder.

– Vi har ett fantastiskt gäng som arbetar med att packa och leverera våra kunders matvaror och som i sin tur har fantastiska butikschefer bakom sig. Utan dem hade vi inte kunnat hantera denna hektiska period. Nu ser vi fram emot att stötta våra butiker med fler nyckelpersoner så att vi alla kan växa i den takt vi vill och bibehålla den goda kundnöjdhet vi haft sedan vi startade, säger John Tengberg.