Det svenska techbolaget Instabox har som mål att revolutionera e-handelsfrakt genom mer hållbara, snabbare och mer effektiva leveranser. Instabox utsågs nyligen till Europas tredje snabbast växande techbolag av Financial Times i deras FT1000 2022 ranking. 

• Tillväxtrundan leddes av Verdane och omfattade även nuvarande ägare som Creades och EQT Ventures.

• Instabox når en post-money värdering på 1 miljard dollar – blir den senaste svenska enhörningen

• Instabox kommer att använda finansieringen för att fortsätta investera i hållbara lösningar, optimera sin marknadsledande teknologi och öka sitt avtryck på andra europeiska marknader.

Instabox utmanar traditionella frakttjänster och revolutionerat hur onlineshoppare kan ta emot sina e-handelspaket. Genom att placera smarta automatiserade paketskåp på lämpliga platser, kan kunder välja när var och av vem som paketet hämtas ut – utan att stå i kö eller  behöva vänta hemma hela dagen på sitt paket. Kombinationen av snabbare  och mer hållbara (helt fossilfria) leveranser har snabbt gjort Instabox till en favorit bland många shoppare.

I investeringsrundan om totalt 190 miljoner dollar, återinvesterar Verdane sin andel av det norska hemleveransföretaget Porterbuddy, som nyligen förvärvades av Instabox, och  investerar nytt kapital i Instabox.  Rundan stöds också av befintliga ägare inklusive Creades, EQT Ventures, Tham Special Investment AB, Nineyards, Tacito och M2 Asset Management och ett antal nya investerare.

”Jag är glad för förtroende som både befintliga och nya investerare visat oss. Den globala paketmarknaden fortsätter att växa varje år och Instabox blixtsnabba, smidiga och helt fossilfria leveranser skiljer oss från traditionella leveransföretag. Den nya finansieringen kommer att hjälpa oss att utveckla vårt koncept vidare och förbättra vår service och göra den ännu mer hållbar och kundfokuserad”, säger Alexis Priftis, VD och medgrundare av Instabox. 

Instabox växer i en mycket hög hastighet och rankades nyligen som det tredje snabbast växande techföretaget i Europa av Financial Times, med en årlig tillväxttakt på cirka 300 procent. Företaget erbjuder leveranser till paketskåp och hemleveranser i Sverige, Norge. Danmark, Nederländerna och gjorde nyligen sitt intåg på den tyska marknaden. Totalt levererar Instabox mer än 3 miljoner paket i månaden. Under det senaste året har företaget också förvärvat marknadsledare inom samma dag-leveranser i både Norge (Porterbuddy) och Nederländerna (Red je Pakketje – nu Instabox).

Instabox har varit pionjär inom branschen när det gäller hållbarhet. Som ett helt fossilfritt fraktföretag, kommer Instabox att dra nytta av det ökade fokuset på hållbara alternativ från både handlare och onlineshoppare. I Sverige, har exempelvis Lyko nyligen bestämt sig för att ta bort alla icke-fossilfria alternativ från deras checkout och trenden att prioritera hållbara alternativ förväntas fortsätta.

”Med ett fokus på hållbarhet, flexibilitet för kunden och vår avancerade techstack, har vi funnit den vinnande kombinationen av marknadsledande skåpleveranser och hemleveranser. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta revolutionera fraktvärlden,” säger Alexis Priftis.

Christian Jebsen, partner hos Verdane och ny medlem i Instabox styrelse kommenterar:

”Verdanes team har följt Instabox under en längre tid och är glada över att nu få vara med Instabox banbrytande team på resan att förvandla last-mile leveranser. Som en av nordvästra Europas mest aktiva investerarna när det kommer till digitala konsumenttjänster, har Verdane goda förutsättningar att stöda Instabox geografiska expansion med hjälp av vår betydande erfarenhet av att skala digitala konsumentföretag i Benelux, DACH-länder (Tyskland, Österrike, Schweiz) och de nordiska regionerna. Vi ser fram mot att arbeta nära med Instabox teamet för att skapa en problemfri och fossilfri framtid för den europeiska konsumenten.”