Oktober 2023 var inte en vanlig månad i den svenska e-handelsbranschen. Det var månaden då Claes Kjelldorff, VD för Bythjul, Skruvat och Däckskiftarna, ledde sina team till en banbrytande framgång inom däck. Med en kombinerad omsättning på 200 miljoner kronor, sätter dessa företag ett nytt rekord, inte bara för sig själva utan för hela branschen.

Detta imponerande resultat kommer efter en strategisk sammanslagning av Skruvat och Bythjul med Däckskiftarna tidigare under året. Denna samverkan och Kjelldorffs skickliga ledarskap har skapat en dynamisk kraft inom försäljning av däck och bildelar.

Med den tidiga vinterkylan och snöns ankomst i mellersta och södra Sverige, upplevde företagets e-handelsplattformar och fysiska butiker i Kungsängen, Stockholm, en oöverträffad kundtillströmning. Denna ökning i efterfrågan undanröjde rädslan för kökaos och överbelastade verkstäder, samtidigt som det höjde företagets profil i en alltmer konkurrensutsatt marknad.

Claes Kjelldorff, som står vid rodret för denna imponerande trupp, delar med sig av insikter om framgångens nycklar. Han betonar vikten av att fokusera på kärnverksamheten samtidigt som man utforskar nya initiativ, inklusive utveckling inom B2B och franchise-sektorn. Han lyfter också fram den nyligen genomförda omorganisationen som ett steg mot förbättrat internt samarbete och ökat kundfokus.

I denna exklusiva intervju med Claes Kjelldorff får vi en inblick i hans syn på ledarskap, företagets framsteg, och de strategier som har lett till denna historiska framgång.

Vilka är de senaste trenderna inom däck, fälgar och bildelar som du tycker är mest spännande just nu?

Inom däck så är den stora trenden att däcken blir allt bredare. SUV:ar och motorstarka elbilar gör att det krävs mer gummi mot asfalten för att få ner all kraft. Mer kraft innebär ofta att bilen har större bromsar och en annan trend vi ser är att fälgarnas tumstorlek blir större. För några år sedan ansågs 19 tums eftermarkandsfälgar vara exotiskt, idag kommer SUV:ar och sportbilar från tillverkaren med både 21 och 22 tumsfälgar. Mest spännande inom bildelar är att även här börjar miljötänket ta fart på allvar. Återvunna bildelar som återställs för att säljas igen kommer växa allt starkare och inom ett par år kommer det vara lika självklart att köpa en begagnad bildel som begagnad hemelektronik.

Hur har teknologiska framsteg påverkat industrin för däck och bildelar under de senaste åren?

Den ökade försäljningen av elbilar gör att servicebehoven börjar förändras. Elbilar använder ingen motorolja som i volym är den säljdrivande serviceprodukten. Det kommer säkerligen uppstå andra behov för att konservera batterier och andra tillbehör. Bilvårdsprodukter är en spännande del som har fått ett rejält uppsving med nya varumärken och produkter som gör att gemene man kan få i princip lika bra resultat som professionella bilvårdsfirmor erbjuder.

Vilka åtgärder tar Skruvat.seBythjul.com och Däckskiftarna för att främja hållbarhet och miljövänlighet inom era produkter och organisationer?

Produkterna i sig själva kan vi inte påverka så mycket eftersom vi inte tillverkar dem, men vi jobbar hela tiden aktivt med att minska vårt klimatavtryck i all led i vår verksamhet. Den största nyheten 2024 är att vi på Skruvat kommer lansera en ”recycling” kategori med reservdelar som är begagnade men genomgångna och återställda till nyskick. Andra exempel är att Däckskiftarnas inredning som monteras i deras containers kommer från 100 procent av återvunnet material, likaså gäller däckpåsarna som säljs. På Bythjul jobbar vi mycket med att optimera våra leveranser.

Vilka förändringar ser du i konsumentbeteenden när det gäller köp av däck och bildelar online?
Däck och fälgförsäljningen i norden har ökat de 5 senaste åren. Trenden kommer utav att allt fler upptäcker fördelarna med att köpa däck och fälgar online. Det är enklare att jämföra olika däck mot varandra online och välja det som passar ens körvanor bäst.

Tittar vi på den globala marknaden för däckförsäljning online förväntas den växa med en CAGR på 7 procent över de kommande fem åren. Främsta drivkrafterna bakom detta är att vi blir fler människor på jorden, stärkta ekonomiska förhållande i fattigare länder och bilflottorna i rikare länder byts ut till elbilar. Främst yngre generationer som blir bilägare och är vana att handla allt på nätet kommer att göra det även när de gäller däck.

Hur tror du att framväxten av elbilar kommer att påverka eftermarknaden för däck och bildelar?

Elbilar kräver bättre däck för att hantera den extra vikt och kraft som de ofta har. Flera av de stora däcktillverkarna i Europa har redan tagit fram däck anpassat för elbilar och de asiatiska däcktillverkarna kommer säkerligen följa efter. Eftersom elbilar är tunga och ofta motorstarka så blir livslängden på bromsskivor, belägg och däck kortare. Det kommer förmodligen leda till att dessa produkter kommer att byta ut mer frekvent än på vanliga bilar. Elbilar saknar behov av motorolja vilket är en storsäljande produkt, så den efterfrågan kommer att minska i takt med att allt större del av bilflottorna konverteras till elbilar. Tittar vi ur ett infrastrukturellt perspektiv kommer utbyggnaden av laddstolpar att bli en naturlig del av stadsmiljön. Där jag tror på mest innovation kommande åren är inom optimering av laddtid och vart laddningen kommer att kunna utföras.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på dina företag, och vilken roll spelar du i att forma den? 

Jag skulle beskriva den som ”Work hard, Play hard” dvs vi jobbar hårt och fattar modiga beslut samtidigt som vi firar våra framgångar. För mig personligen är det viktigt att alla på bolaget har en förståelse för hur en P&L är uppbyggd och därmed förstår att alla spelar en viktig roll i hur företaget presterar. Inom det hamnar mycket ansvar hos individen.

Vilka har varit de största utmaningarna du har stött på som VD, och hur har du hanterat dem? 

Det finns alltid olika typer av problem som man måste hantera allt ifrån rent finansiella till organisatoriska. Det värsta jag vet är när man vet att det finns ett problem som gör att verksamheten går dåligt men man har inte identifierat vad problemet är. Så fort man vet vad problemet är kan man ju göra något åt det. Det jag gillar att göra är att samla personer i ett war room för att göra en lista på actions. Det viktigaste när man upplever att man har någon form av problem är att agera och testa saker, det är först då man kan ändra riktning.

Vart ser du att Skruvat.se, Bythjul.com och Däckskiftarna är om fem år, och hur planerar du att nå dit? 

Det som jag ser framför mig är huvudsakligen tre saker:

  1. Få ihop hela affären, idag är vi tre varumärken med över 1 miljon kunder nu gäller det att få våra kunder att bli kunder hos alla våra varumärken.
  2. Röra oss mot B2B, service och fysisk handel – steget är taget i och med att vi gick ihop med Däckskiftarna nu handlar det om att utveckla det.
  3. Geografisk expansion.

Kan du berätta om din karriärväg? Hur kom du till positionen som VD för dessa företag? 

Efter Universitet så började jag jobba på Firm Factory som Daniel Kaplan startat med internetbaserade startups 2008. Kort därefter så blev jag rekryterade som VD till Ticket2.com. På Ticket2.com var det bara jag initialt vilket innebar att jag fick göra allt själv vilket var väldigt lärorikt. Senare köpte jag Ticket2.com och numera driver min sambo det. Efter ca 5 år på Ticket2.comgick jag vidare till Stampen och var VD för Odla.nu samt Gobaby.se, efter en tid köpte Adlibris de bolagen och jag följde med till Adlibris. Adlibristiden var väldigt lärorik där jag fick utöver att vara VD för Odla.nu och Bamba fick vara med och förvärva RoligaPrylar.se. Efter fyra år på Adlibris hörde Sofia Bertills av sig och rekryterade över mig till Skruvat.se som Business Manager. Efter ca 3 år på Skruvat dök möjligheten upp att bli VD för Skruvat.se och Bythjul.com och det kunde jag inte tacka nej till. Efter ca 1år på posten som VD gjorde vi en merge mellan Bythjul.com och Däckskiftarna i Sverige AB.