I en exklusiv intervju med Finanstid delar marknadschefen för Varbergs Trä och VillaFönster sin resa från en vanlig säljare till att bli en central figur i företagets framgång. Han belyser också företagets vision, utmaningar och framtidsplaner i en alltmer konkurrensutsatt bygghandels- och fönstermarknad.

Tor Frisk började sin karriär inom digital signage men fann snart sin väg till Varbergs Trä. Efter ett år i brädgården, blev han marknadsansvarig och senare marknadschef för hela bolaget, som inkluderar bygghandeln i Varberg och Falkenberg samt VillaFönster.

Kan du berätta lite om din bakgrund och hur du kom att bli marknadschef för Varbergs Trä?

Jag halkade in på ett bananskal, jag är i grunden säljare, år 2015 jobbade jag inom digital signage. Jag jobbade för mycket, pendlade, frugan var gravid, jag behövde varva ned. En vän till mig jobbade på Varbergs Trä som i sin tur behövde förstärkning ute på brädgården, jag fick det och jag tog det direkt. Ett år senare behövdes en ny person på marknad, det blev jag. Ett gäng år senare blev jag marknadschef för hela bolaget vilket innebär bygghandeln i Varberg och Falkenberg samt VillaFönster.

Vad är visionen bakom Varbergs Trä och VillaFönster?

Varbergs Trä har som vision att vara det självklara valet för alla i Varberg och Falkenberg som ska göra någon form av renovering eller inköp till huset. Vi välkomnar både proffs och konsument och lägger stor vikt vid service, kompetens och tjänster som kan behövas i samband med kundens projekt. VillaFönster är en rikstäckande leverantör av energieffektiva kvalitetsfönster, med ett enormt utbud och ett enormt lager erbjuder vi Sveriges i särklass bästa leveranstid.

Vilka var de huvudsakliga strategiska besluten som bidrog till företagets tillväxt från 267 miljoner till 300 miljoner?

Det finns inga enskilda beslut, vi höll oss till den plan och strategi som präglat oss i många år, att vara lättillgängliga och lyhörda, att ha ett brett lager för att få ned ledtiderna i kundens byggprojekt, med rätt produkter och tjänster kommer man långt när efterfrågan finns.

Hur har ni anpassat er marknadsföringsstrategi för att möta den moderna konsumentens behov?

Vi har pratat mer om energieffektivitet och visat siffror på hur mycket energi kan förloras via äldre fönster. Vi har även visat exempel på de antal kWh som finns att spara vid ett fönsterbyte. Det är samtidigt marknadsföring som är kul att prata om, det handlar inte bara om sälj, når vi fram så gör vi nytta på riktigt.

Vilka utmaningar stötte ni på under er marknadsföringssatsning och hur övervann ni dem?

Utmaningen är som alltid när man bygger varumärke att våga satsa på lång sikt, när man lägger kraft på att prata om mjuka värden så kanske konkurrenterna lockar med rabatter som är mer ”köp nu”, känner man att planen och det totala erbjudandet och utbudet är bra så ska man ha is i magen och låta det ha sin gång.

Hur har digitaliseringen påverkat er försäljnings- och marknadsföringsstrategi?

Vi har funnits på nätet längre än de flesta, med digitaliseringen har fler aktörer kommit i kapp och vi har blivit tvungna att tänka till mer kring att göra köpresan enkel, tydlig och flexibel. Valet av kanaler att synas i har ju också ökat, de digitala kanalerna har också en möjlighet till mätning på ett annat sätt. För oss marknadsförare är det med andra ord mer att välja på, vi behöver jämföra omätbart, mot mätbart och delvis mätbart, det är mycket svårare, men samtidigt kul!

Hur skiljer sig Varbergs Trä och VillaFönster från konkurrenterna inom bygghandels- och fönsterleverantörssektorn?

Varbergs Trä och VillaFönster agerar på 2 helt olika marknader men några saker har vi gemensamt, mycket på lager, stort utbud, leverans så fort som möjligt. Det är väldigt få, förmodligen ingen, som kan mäta sig med oss på de punkterna.

Kan du ge exempel på hur ni har anpassat er till de unika kraven i er bransch?

Vi har haft turen, eller skickligheten genom att välja rätt bana för länge sedan, tillgänglighet blir allt viktigare, ett bygge måste gå fort, annars blir det dyrare i slutändan. Vi bidrar till att minska ledtiderna tack vare ett stort lagerfört utbud. Så vi har inte behövt göra några större anpassningar, bara trycka extra på vår USP.

Hur viktig är kundfeedback i er affärsmodell och hur integrerar ni detta i er strategi?

Den är enormt viktig, feedback får vi från många håll och så fort vi får det till oss så tittar vi på det internt. Om en person har en åsikt och vågar berätta den, då finns det garanterat fler med samma åsikt, därför är det viktigt att lyssna på allt. Så fort vi får en 3: a eller lägre på trustpilot så agerar vi direkt (vi ligger för övrigt på plats 1 med 4,7, vilket jag är grymt stolt över). Vi deltar varje år i en marknadsundersökning som berör varumärkeskännedom samt vad kunderna efterfrågar, vissa år gör vi en egen enkät till befintliga kunder och gör de anpassningar vi kan.

Vilka metoder använder ni för att bygga och underhålla relationer med era kunder?

Personlig kontakt. Eftersom vi har flertalet anställa säljare och administratörer så granskar vi alla ordrar noga och letar efter fall där någon gjort ett lite ovanligt tillval, eller om det beställts 2 produkter som vanligtvis inte beställs ihop. Om vi misstänker att något blivit fel eller om det finns ett billigare eller bättre val för kunden så ringer vi personligen upp och stämmer av ordern. När vi avhjälper ett fel i förhand eller bidrar till en förbättring så är det enormt uppskattat. Med en villaägare kan det ibland vara svårt att bygga en långsiktig relation, förhoppningsvis ska hen bara byta fönster 1 gång i livet, det är det tråkiga med att sälja produkter som håller länge.

Vilka är de nästa stegen för Varbergs Trä och VillaFönster? Finns det några planer på expansion eller nya tjänster?

För VillaFönster har vi kommit till en punkt där vi känner att vi nu har alla verktyg i vår låda, nu ska vi bara ut. Ju fler personer i Sverige som vet att VillaFönster finns, desto fler byggprojekt och budgetar kan vi rädda. För Varbergs Trä så håller vi på att bygga en sprillans ny butik och lagerhall, samtidigt har vi gjort en copy-paste på VillaFönsters e-handelslösning, den lokala bygghandeln är nu rikstäckande, det tunga materialet levereras dock i dagsläget enbart i närområdet med egna kranbilar, möjligheten till expansion har jag inte vågat räkna på, den är enorm.

Hur ser du på framtiden för bygghandelsbranschen och fönstermarknaden i Sverige?

Den är ljus, i Sverige kommer vi alltid behöva bygga nytt, bygga ut och renovera, så branschen är odödlig viket är kul. Det kan vara så att konsumenten håller i pengarna även 2024, men det minskar inte behovet, det gör bara att kommande år blir ännu hetare.

Hur skulle du beskriva din personliga filosofi när det gäller marknadsföring och ledarskap?

Oj, jag är nog motsatsen till många andra i min roll. Jag är inte ”där ute” på sociala medier eller deltar i träffar och grupper som de flesta ”marknadsfolk” gör. Jag har ej reklam på brevlådan, jag avregistrerar mig från alla nyhetsbrev och jag betalar gladeligen för reklamfri play-tv. Samtidigt är jag medveten om att allt det jag personligen avstår är av enorm vikt för oss som bolag. Jag har en skeptisk syn på höga rabatter, kan man erbjuda en orimligt hög rabatt så är ordinarie pris fel, dvs inte trovärdigt. Jag gillar att bygga varumärke, tänka långsiktigt och vara ett trovärdigt och tryggt val för kunden. När man gör på det sättet har man svårare att mäta sina investeringar, man måste vara lyhörd, kritisk och lita på sin magkänsla.

Vilka råd skulle du ge till andra marknadschefer som strävar efter att växa företagen de jobbar hos?

Våga tänka långsiktigt, har du lagt en bra plan, våga hålla dig till den även om det stormar tillfälligt, impulsiva räddningsaktioner kan kosta mer än vad det smakar.