Amazon bryr sig inte om konkurrensen, vill lansera Prime på sikt och bygga ut leveranssystemet med Postnord. Men direkt efter lanseringen av Amazon.se fick e-handelsjätten kritik från kunder för taffliga översättningar av sina produkter. ”Det är definitivt ett av våra största fokusområden just nu”, säger Europachefen Alex Ootes i en stor intervju med Di.

Globen, Stadshuset och Turning torso är några av byggnaderna i den grafik som hälsar svenska kunder välkommen till Amazon.se. Amazon har slagit upp portarna till sin svenska sajt, utan direkt pompa och ståt.

”Personligen gillar jag inte stora spektakel. Vi vet att våra kunder värderar tre saker: ett brett sortiment, låga priser och en bra leveransupplevelse”, säger Alex Ootes, vice vd för Amazon europeiska expansion, i en intervju med Di.

Om man jämför Amazons priser mot konkurrerande plattformar i Sverige verkar det i första hand vara elektronikprodukter som är billigare. Globalt sett har Amazon även drivit en prispress inom segment som böcker och sportartiklar.

Sverige är en redan utvecklad e-handelsmarknad. Hur ser ni på konkurrensen och varför ska man egentligen välja Amazon?
”Svaret kanske är överraskande, men vi tittar inte alls på konkurrensen. Vi fokuserar vårt arbete till 99,9 procent på vår egen kundupplevelse. Om vi lyckas med det kommer kunderna välja oss, om vi misslyckas kommer de gå någon annanstans”, säger han.

 

Direkt vid öppning framstod mycket på Amazon.se fortfarande direkt översatt från andra språk. Många annonser är taffligt översatta och ordet ”watch” översätts till exempel inte alltid till ”klocka” utan till verbet ”titta”. Andra typer av lustiga översättningar fick stor spridning på olika sociala medier under onsdagen.

Även deras konvertering av valutor ifrågasattes. ”dagens höjdpunkt” på Amazon.se presenterades till exempel ett schampo för mellan 18,68 kronor och 23,18 kronor, men bara några timmar efter öppning hade Amazon korrigerat priserna till jämna kronor.

Det verkar som att det mesta är översatt med hjälp av maskiner, som inte riktigt är rätt ute. Är det här något ni kommer att åtgärda?
”Ja, det är definitivt ett av våra största fokusområden just nu. Vårt team följer reaktionerna från kunder och åtgärdar felen allt eftersom. Men man ska komma ihåg att det här bara är dag ett. Det är svårt att översätta den enorma mängden produkter manuellt, så vi har använt maskininlärning för delar av katalogen”, säger han.

 

Det har funnits trovärdiga uppgifter om att Amazon varit nära att lansera i Sverige tidigare. Varför valde ni till slut att etablera er?

”Det enkla svaret är att vi är redo. Vi är väldigt spända och glada att lansera över 150 miljoner produkter i Sverige, från både internationella och lokala säljare och varumärken”, säger han.

Det har funnits indikationer på att intresset från svenska e-handelsföretag att ansluta sig till Amazon varit ljummet. När Di:s systertidning Market nyligen frågade 120 företag inom sällanköpshandeln om de anslutit sig till Amazon svarade bara 6 procent ja. Hela 64 procent svarade att de förmodligen kommer tacka nej definitivt, med hänvisning till dåliga villkor och höga kostnader.

Alex Ootes konstaterar att ”tiotusentals” produkter från svenska återförsäljare och varumärken finns med på plattformen från dag ett. Det handlar till exempel om varor från företag som Brio, Bonnierförlagen, Electrolux, Ellos, Lagerhaus, OBH Nordica och Ifö.

Är ni nöjda med intresset från lokala varumärken?
”Vi har fått en bra start, tiotusentals produkter är en hög siffra i Sverige. Sedan har vi diskussioner med fler återförsäljare, där jag själv också varit involverad. Men det är vårt jobb att bevisa möjligheterna, till exempel att de enklare kan sälja sina produkter i resten av Europa genom Amazon”, säger han.

Men har svenska företag varit mer skeptiska att ansluta sig till Amazon än i andra länder?
”I slutänden är det upp till alla återförsäljare att göra sina egna bedömningar. Men på lång sikt är jag mycket optimistisk. Vi har precis börjat och har så klart mycket kvar att lära om vad svenska e-handlare värdesätter”, säger Alex Ootes.

Amazon utlovar leverans till kunder i centrala Sverige senast dagen efter beställningen är lagd, men för svenskar som bor mer avlägset kan en leveranstid på uppemot fem dagar bli aktuell. Frakten är helt gratis hos Amazon om beställningen uppgår till över 229 kronor.

Vad blir er största utmaning i Sverige?
”Vi kommer investera mycket i att förbättra leveranssystemet. Att Sverige är ett stort land till ytan kommer definitivt att bli en våra största utmaningar, men vi vill se till att kunder i norr också kan få en bra upplevelse hos Amazon”, säger Alex Ootes.

I USA har Amazon en stor utbyggd infrastruktur vad gäller sin distribution, där de i vissa storstäder kan garantera leveranser inom ett par timmar. Det långsiktiga målet är att få ned leveranstiderna även i Sverige, konstaterar Alex Ootes, utan att vilja precisera sig ytterligare.

Just nu samarbetar ni enbart med Postnord. Ni har inte tagit hjälp av andra budbolag som Budbee eller Instabox. Kan det förändras i framtiden?
”Amazon samarbetar med många olika leveransföretag i varje enskilt land. I Sverige har vi valt att börja med Postnord. Vi är väldigt tacksamma över den service som de har gett oss. Vi utesluter inte att arbeta med fler bolag, det är en fråga vi följer noggrant, så vi får se var vi står om ett par år”, säger han.

Svenska Amazonkunder kommer inte kunna köpa medlemskapet Prime, USA:s största medlemstjänst, som mot en månadsavgift bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken.

När lanserar ni Prime i Sverige?
”Prime är en väldigt viktig del av Amazons utbud, vi har över 150 miljoner medlemmar världen över. Om vi lyckas bygga en verksamhet som är redo kommer vi att lansera Prime i Sverige, men det kan ta månader eller år”, säger Alex Ootes.

Hur mycket pengar kommer Amazon att investera i Sverige totalt?
”Det är svårt att förutspå en exakt summa. Men ni kan vara säkra på att vi är seriösa och långsiktiga i vår etablering i Sverige. Som exempel har vi investerat över 55 miljarder euro i våra europeiska verksamheter sedan 2010”, säger han.

Amazons e-handel går fortfarande med förlust i de flesta länder i Europa, trots att ni funnits i vissa av dem i över tio år. När går ni med vinst i Sverige?
”Vår e-handelsverksamhet är lönsam globalt, över tid kommer den svenska grenen bli det också. Men nu ska vi investera för att kunna erbjuda en så bra kundupplevelse som möjligt. Når vi våra mål på den punkten kommer vinster för Amazon att följa efter”, säger Alex Ootes, vice vd för Amazons europeiska expansion, till Di.

Samtidigt har Amazon kritiserats hårt genom åren för dåliga anställningsvillkor och för att de i USA har förbjudit anställda att ansluta sig till fackorganisationer. Vid bolagets svenska lagerverksamhet i Eskilstuna kommer de anställda omfattas av ett kollektivavtal genom underleverantören Kuehne Nagel, vilket Di rapporterat om.

Alex Ootes slår ifrån sig kritiken – han pratar hellre om att de knipit silverplatsen när tidningen Forbes utsåg världens bästa arbetsgivare.

”Det handlar om alla ifrån lagerarbetare till chefer. Vi har över 800 000 anställda, och majoriteten är super-super glada och väldigt fästa vid företaget. Det är all data jag vet”, säger han i en separat intervju med nyhetsbyrån TT.

Artikeln är producerad och publicerad i DN och kan läsas i sin helhet hos DN här.