Tesla återkallar alla 363 000 bilar i USA med sin så kallade ”Full Self-Driving”-funktion på grund av säkerhetsrisker. Aktien faller brant på börsen.

Återkallelsen är en tillbakadragning av funktionen som är central för företagets affärsmodell. Full Self-Driving (FSD) kan leda till en oproportionerlig fara för trafiksäkerheten, enligt National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). NHTSA har identifierat 18 rapporterade händelser av FSD-relaterade incidenter som kan orsaka problem i funktionen. Tesla försöker lösa problemet genom en programuppdatering.

Tesla har tidigare hävdat att FSD är säkrare än bilar som körs enbart av människor, men detta har ifrågasatts av säkerhetsexperter. FSD kombinerar styrning, bromsning och acceleration på lokala vägar, men kräver att en förare är redo att ta kontrollen när systemet gör felbedömningar.

FSD är en viktig del av Tesla-affärsplan, och är en funktion som köpare kan betala för när de köper bilar från Tesla. FSD är tillgängligt på alla Tesla-modeller: Model S, Model X, Model 3 och Model Y. FSD är också ett ämne som har väckt debatt under flera år. Flera högprofilerade olyckor har inträffat med Tesla-bilar som använt FSD eller dess föregångare, Autopilot.

NHTSA utreder också Autopilot, som kombinerar körfältsassistans med adaptiv farthållare för att hålla bilen på en fil på en motorväg. Autopilot lovar inte ”fullt självkörande”, vilket är Teslas slutliga mål.

Musk har länge förutspått att Tesla snart skulle bygga en bil som var helt självkörande, men företaget har upprepade gånger skjutit upp sina egna självpåtagna deadlines. Tesla-ägare har stämt företaget för försenade deadlines, men detta fall är fortfarande pågående. Tesla har också mottagit begäran från den amerikanska justitiedepartementet för dokument om Autopilot och FSD.

Tesla har slutat med allmän pr och har ingen kommentar än så länge. Återkallelsen påverkar alla bilar med den aktuella versionen av FSD-mjukvaran. NHTSA varnar för att FSD kan bryta mot trafiklagar vid vissa korsningar. Återkallelsen löser inte NHTSA:s tidigare utredning av Tesla Autopilot och de relaterade fordonssystemen.