Det svenska SaaS-bolaget Ingrid har nyligen tagit in 100 miljoner SEK i en såddrunda ledd av Schibsted Ventures, tillsammans med BLQ Invest, SEB och Verdane. Ingrid har utvecklat en leveransplattform som har hanterat mer än 90 miljoner ordrar sedan starten för cirka sju år sedan. Bolaget är välkänt på den nordiska e-handelsmarknaden och har ett nätverk av cirka 150+ återförsäljare, inklusive Adlibris, NA-KD och Apotek Hjärtat.

Ingrids leveransplattform kopplar samman e-handlare, konsumenter och fraktaktörer för att skapa en bättre leveransupplevelse. Investeringen kommer att användas för att fortsätta utveckla Ingrids marknadsledande produkter, etablera bolaget på nya marknader och till att underlätta en hållbar tillväxt av e-handelsleveranser.

Piotr Zaleski, VD och medgrundare av Ingrid, är glad över nyheten och ser investeringen som ett kraftfullt verktyg för att fortsätta utveckla bolagets produkter och hjälpa e-handlare jobba med leveranser som en konkurrensfördel. Enligt Zaleski finns det stora möjligheter att tjäna pengar på leveranser eftersom kunderna är villiga att betala för att få sina varor levererade på det sätt de önskar.

Investment Manager på Schibsted Ventures, Kajsa Gatenbeck, kommenterar också nyheten och säger att Schibsted ser en möjlighet att stötta ett team som bygger morgondagens leveransupplevelse där kunden är i centrum av bolagets vision. Gatenbeck poängterar också att Schibsted kommer att stödja Ingrid-teamet i deras vision genom att erbjuda erfarenhet och resurser som kommer att bidra till tillväxt och hållbarhet.

Ingrid grundades av serieentreprenören Piotr Zaleski tillsammans med Ilia Mikhailov och Anders Ekman. Med den senaste investeringen ser det ut som att Ingrid kommer att fortsätta vara en viktig aktör på den nordiska e-handelsmarknaden.