Volvo Cars har rapporterat en imponerande försäljningsökning i februari, där företaget sålde 51 286 bilar – en ökning på 22 procent jämfört med samma månad förra året. Detta är en rekordhöjning för februari månad. En stor faktor i denna ökning var försäljningen av företagets Recharge-serie, som inkluderar helt elektriska bilar och laddhybrider. Under månaden utgjorde försäljningen av Recharge-modeller hela 40 procent av Volvo Cars globala försäljning. Det är också värt att notera att försäljningen av helt elektriska bilar ökade med hela 187 procent jämfört med samma månad förra året och utgjorde 19 procent av den totala försäljningen i februari.

I USA hade Volvo Cars en solid försäljningsökning med en uppgång på 38 procent jämfört med samma månad förra året, vilket resulterade i 8 560 sålda bilar. Ökningen drevs främst av företagets SUV-sortiment men påverkades också av de lägre produktionsnivåerna förra året på grund av begränsningar i leveranskedjan. Det är också värt att notera att Recharge-modeller stod för 29 procent av försäljningen under månaden.

Försäljningen av Volvo Cars i Kina ökade med 50 procent jämfört med samma månad förra året och nådde en total försäljning av 13 066 bilar under februari. En del av denna ökning kan tillskrivas den kinesiska nyårsperioden, vilket påverkade försäljningen under månaden. Under samma period stod Recharge-modellerna för 9 procent av den totala försäljningen.

I Europa nådde försäljningen en total försäljning på 21 278 bilar i februari, en ökning med 9 procent jämfört med samma månad förra året. Recharge-modellerna stod för en majoritet av försäljningen under månaden och utgjorde 64 procent av den totala försäljningen.

I februari var XC60 den mest sålda modellen från Volvo Cars med totalt 16 088 sålda bilar (2022: 13 503), följt av XC40 med 15 398 bilar (2022: 12 611) och XC90 med 7 114 bilar (2022: 5 582).