Hur gör man om man behöver hantera multipla beställningar, få till orderflöden och ha ett kassasystem som sömlöst kommunicerar med personal och andra it system? Man tar hjälp av SaaS, ”Software as a Service”.

Finanstid har intervjuat Christofer Skoogh, som tillsammans med sitt team transformerat Ancon till ett fullskaligt SaaS-bolag.

Ancons huvudprodukt är en mjukvara som fungerar som restaurangens digitala hjärta – en plattform som låter krögare hantera beställningar och ta betalt.

Att digitalisera såväl ordersystem som betalningsprocessen är nyckeln för framtidens restauranger, det menar Christofer Skoogh, VD på Ancon.

De senaste årens pandemi och det rådande ekonomiska läget medför nya utmaningar för restauranger, både när det kommer till att bibehålla erfaren personal och sina marginaler.

– Under pandemin förändrades våra beteendemönster, och vi blev alltmer vana vid kontaktlösa leveranser hemma och en större självständighet vid restaurangbesök. Helt plötsligt kändes det inte lika främmande att beställa och betala sin mat via en app, berättar Skoogh.

Det förändrade beteendet är här för att stanna, och allt fler restauranggäster ser nyttan av att enkelt kunna beställa något att dricka i väntan på såväl sällskap som att uppmärksammas av servitrispersonalen alternativt att enkelt dela på notan direkt vid betalning genom en app eller QR-kod. Fördelar som blir allt tydligare när det är allt svårare att rekrytera erfaren personal, och behovet för upplärning ökat, något som möjliggörs i Ancons plattform.

– För oss är det viktigt att se vår plattform som ett stöd för personalen. Plattformen blir ett tekniskt hjälpmedel för personalen, att hålla reda på beställningar eller att påminna om sådant som möjliggör merförsäljning. För vi vet hur viktig personalen är för en restaurangs överlevnad, och genom att krydda plattformen med tekniska hjälpmedel kan vi bidra till en förhöjd servicenivå och förbättrad gästupplevelse.

Plattformen syftar dock inte bara till att effektivisera order- och betalupplevelsen, utan möjliggör även att på ett enkelt sätt kunna följa kassaflöden och försäljning i realtid. Med analyser av verksamheten i realtid kan en tydlig koppling göras till marginaler och omsättning, något som Skoogh menar är särskilt viktigt när vi går in i osäkra ekonomiska tider, där det blir allt viktigare att se över marginaler och omsättning.

– Genom att kunna analysera i realtid får man tydlig koll på sina KPI:er och en ökad förståelse för vad man behöver fokusera mer på. Att ha all den data tillgänglig i en och samma plattform ger en snabb överblick och förståelse på hur olika insatser påverkar lönsamheten, fortsätter Skoogh.

– Vi vill fortsätta förenkla flödena för våra restauranger, och därför lanserar vi under Q1 2023 möjligheten att göra mobilen till en kortterminal. Det möjliggör för ännu effektivare flöden där personalen får ännu mer tid för att erbjuda den bästa servicen till sina gäster, och där restaurangen kan minska kostnaderna genom att samla allt i en hårdvara, avslutar Skoogh.