Under fredagsmorgonen lämnade Electrolux sin rapport som visade på ett rörelseresultat om -385 MSEK, vilket kan jämföras med analytikernas estimat om -164 MSEK, enligt Infronts sammanställning. Försäljningen uppgick däremot till 35 244 MSEK, vilket kan jämföras med om 32 711 MSEK, det vill säga 7,7 procent högre.
Electrolux ser samtidigt sämre konsumentsentiment framöver, vilket kommer få en negativ påverkan på efterfrågan i Nordamerika och Europa. Därför lanserar Electrolux nu ett kostnadsbesparingsprogram som ska ge en positiv resultatpåverkan om 4-5 miljarder kronor jämför mer föregående år. Totalt beräknas 3 500 – 4 000 personer tvingas lämna bolaget.
– Programmet förväntas för helåret 2023 ge en positiv resultatpåverkan jämfört med föregående år på 4-5 Mdr kr från både Kostnadseffektivitet och minskade Investeringar i innovation och marknadsföring. De aktiviteter som genomförs under programmet kommer gradvis att bidra till resultatet under 2023 och in i 2024. Den totala kostnadsbesparingen från programmet beräknas överstiga 7 Mdr kr. Huvuddelen av kostnadsbesparingarna kommer att realiseras i affärsområde Nordamerika. Programmet förväntas leda till en omstruktureringskostnad under fjärde kvartalet 2022 i intervallet 1,2-1,5 Mdr kr, vilket kommer att redovisas som en engångspost. 3 500-4 000 tjänster kommer att påverkas av programmet. För tydlighetens skull så inkluderar och ersätter kostnadsbesparingen från programmet de tidigare kommunicerade positiva effekterna från de globala investerings- och effektiviseringssatsningarna på 8 Mdr kr, säger Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux.