Mer än hälften av alla nya bilar i Norge går på el och därför finns det ett stort fokus och erfarenhet inom elbilar, Norge är nästan världsmästare på elbilar. Den norska föreningen NAF (Norwegian Automobile Association) och tidningen Motor testar ständigt elbilsförmågan – särskilt när det gäller räckvidd på sommaren och vintern.

Nu har ett nytt test med 21 nya elbilar genomförts. Det betyder att NAF och Motor har laddnings- och räckviddsdata på totalt mer än 51 elbilar på marknaden. Allt från exklusiva bilar som Polestar 2 och Mustang till vanligare elbilar som Opel Mokka, VW ID3 och Renault ZOE.

I testet har man undersökt om bilarna faktiskt går så långt som man säger. Det vill säga om de lever upp till WLTP-standards, som är de internationellt fastställda teststandarderna för energiförbrukning.

Det norska testet är inte vetenskapligt, vilket de själva betonar. Det är ett test där du laddar bilarna helt (utan förvärmning) och kör så långt du kan på en definierad rutt. Här varierar hastigheterna mellan 60 och 110 km. Eftersom testet utförs i Norge är det stora höjdskillnader på vägarna. I det senaste testet uppfyllde alla utom tre bilmodeller WLTP-kravet. Dessa bilar kunde köra samma sträcka eller mer än vad man angav. I genomsnitt körde bilarna faktiskt 6 % längre än vad som uppgivits av tillverkarna.

Renault ZOE körde nästan 19% i NAF-testet längre än vad det anges enligt WLTP-normen. NAF testade en Renault Zoe som fick upp till 381 km räckvidd, men den körde 453 km innan den fick ge upp. Det är mer än 7 mil längre – eller som sagt 19%.