Prenumerationer och abonnemang har blivit allt vanligare idag. Prenumerationer som ursprungligen främst rörde digitala tjänster som Netflix eller Spotify, gäller numera även fysiska produkter såsom vinflaskor och kläder. Detaljhandels- och transportsektorerna ser en betydande ökning av de intäkter som genereras av den här typen av modeller. Och om användningen av abonnemang har exploderat under de senaste åren inom B2C-sektorn, utvecklas denna praxis också alltmer inom B2B-sektorn. 

Abonnemangsmodellen är fördelaktig för både konsumenter och företag. Den bygger främst på varumärkenas förmåga att analysera kundernas beteende för att förutse deras önskemål och erbjuda bästa möjliga upplevelse.

En trygghet för konsumenten

Genom generellt sett låga men regelbundna och förutsägbara utgifter erbjuder abonnemanget en form av trygghet för konsumenterna. Även vardagslivet förenklas om man kan få en produkt/tjänst levererad med jämna mellanrum utan att behöva tänka på det. Själv så får jag levererat en stor låda med bambu-toapapper, rakt till dörren, vilket betyder en mindre sak att släpa på från affären. En tjänst som jag garanterat aldrig kommer att säga upp. På samma sätt är det oftast lätt att avbryta abonnemanget med några få klick eller ett samtal, vilket är en viktig flexibilitet för konsumenten.

En prenumerationsmodell måste verkligen vara synonymt med mervärde för kunden. Med tiden lär varumärkena känna konsumenterna för att fastställa deras behov och preferenser och kan på så sätt göra abonnemangsförslag som är anpassade för att ge ett personligt erbjudande. Amazon erbjuder till exempel sina användare möjligheten att skapa en automatisk återkommande beställning när kunden köper en produkt med jämna mellanrum, vilket är idealiskt för produkter som behöver bytas ut ofta likt kaffekapslar.

Sinnesro och hållbarhet för företaget

Den första fördelen för varumärken med att kunna erbjuda prenumerationer är att de bättre kan planera sin verksamhet, sina intäkter och nödvändiga beställningar för de kommande månaderna. Inte minst nyttigt idag när vi befinner oss i ett osäkert ekonomiskt klimat.

Den andra fördelen handlar om lojalitet. Att teckna en prenumeration kräver i allmänhet bara några få klick för att samla in värdefull information (först och främst personlig information: namn, e-postadress, telefonnummer med mera) som sedan kan användas av varumärket för att personalisera sina kundrelationer.

Eftersom betalningsprocessen ofta är den första orsaken till att man lämnar en webbshop, är prenumerationsmodellen en trygghet för varumärkena. Detta eftersom den avsevärt minskar risken för tveksamhet eller tekniska problem. Med en prenumeration sker betalningen endast vid prenumerationstillfället, och alla framtida betalningar är automatiska och därmed garanterade.

Vad sker i morgon?

Så är prenumerationsmodellen nyckeln till att behålla konsumenterna och upprätthålla tillväxten? Även om prenumerationsekonomin tycks vara här för att stanna, påverkar det ekonomiska läget affärsmodeller och som varumärke behöver man vara på sin vakt. Konsumenterna försöker minska sina utgifter och sorterar sina abonnemang i större utsträckning, antingen genom att välja bort dem helt och hållet eller genom att byta till billigare erbjudanden.

B2B-företag kan lyckas minst lika bra som B2C-företag om man anpassar sig. Nyckeln ligger i att vara flexibel, fortsätta utveckla erbjudanden med rörliga priser som är anpassade till användningen av tjänsten, att man lyssnar på sina kunder och att man tar action på sin data.

Pernilla Jungåker, Hubspot