Growth hacking är ett begrepp som alltmer växer bland svenska e-handlare. Enkelt förklarat går growth hacking ut på att med hjälp av digitala tjänster och kreativitet marknadsföra produkter till minimala kostnader – helst inga alls. Begreppet myntades av Sean Ellis som gjort det välkänt genom att han som marknadschef lyckades få Dropbox att bli ett företag värt miljardtals dollar utan att lägga nämnvärda pengar på marknadsföring. 

I dagens intervju ställer vi frågor till SEO-gurun Jorge Castro som under förra året gästade framtidsbolagen.  

Poddavsnittet finns här för er som missat det https://finanstid.se/seo-gurun-growth-marketing-jorge-castro/ 

Vad är growth hacking?
”För mig handlar growth hacking om att våga göra och testa saker, faila och göra det ännu bättre nästa gång”, säger Jorge Castro.

Hans egna exempel på growth hack rör alltifrån automatiseringar av botar till billiga klistermärken kopplade till att lägga upp bilder på instagram samt VIP-program för influencers och poddar med kända profiler som exempelvis Pirellis vd.

Men det låter som vanlig marknadsföring?
”I det här fallet går ju growth hackingen ut på att välja intervjupersoner som kan maximera spridningen av podden. Alla hacks baseras alltid utifrån vald KPI, målet är att alltid gynna the north star metric”

Jorge Castro menar att alla företag, oavsett bransch och storlek, kan dra nytta av growth hacking och att SEO är ett av de bästa sätten att starta.

Hur fungerar e-handel?
Svenskar handlar mer än någonsin på nätet och e-handeln tar över rollen som konsumenternas primära inköpskanal. Det handlar kort och gott om en hemsida som erbjuder produkter eller tjänster där du snabbt kan beställa digitalt.

Vad innebär i grund och botten e-handel och hur kan företag börja sälja varor på nätet? 
Kort och gott innebär e-handeln någon form av kommersiell transaktion över nätet. Ofta kallas det för online shopping eller näthandel och innebär att företag förmedlar samt säljer varor eller tjänster via en webbshop eller ehandelsplattform.

”Idag kan vem som helst starta e-handel tack vare smarta SaaS lösningar som exempelvis Starweb. Där får den blivande e-handlaren en komplett lösning för att komma i gång samt rätt hjälpmedel för att bedriva verksamheten online”

Är e-handel tryggt och säkert?
Utvecklingen har gått mot en tämligen säker shoppingmiljö på nätet där olika tekniska finesser garanterar din säkerhet. Framför allt när det gäller transaktioner där smart krypteringsteknik ser till att dina uppgifter inte hamnar på villovägar. Det finns dock än idag oseriösa aktörer och som konsument är det viktigt att ha ett kritiskt vakande öga när du shoppar online.

I Sverige finns exempelvis “Trygg e-handel” som är en certifiering för att nätbutiker är seriösa och pålitliga att handla hos.

”Det är inte ett måste. Tittar du på de största e-handlarna idag så har majoriteten inte den stämpeln, personligen tittar jag på andra saker så som recensioner och betalalternativ, typ Svea checkout som är bra”

Hur öppnar man en e-butik enklast?
”Du kan välja bland olika alternativ för att starta en webbutik, men det första du bör göra är att registrera ett företag. E-handel är en verksamhet och du sköter den som en vanlig butik, dock med anpassade regler”

Jorge menar att det finns bra med smarta lösningar.