“Ger större interoperabilitet mellan Disneys branschledande Audience Graph och open source-ramverk för adresserbarhet”
Disney Advertising och det globala adtech-företaget The Trade Desk har ingått avtal för att driva programmatisk annonsering i större skala.

Affären innebär ytterligare ett steg mot att ge annonsörer tillgång till Disneys produktportfölj, som baserar sig på automatiserat och säkert datautbyte genom Disneys Clean Room-teknik. Genom att ge kunderna ökad flexibilitet, fler valmöjligheter och kontroll över alla typer av affärer, levererar Disney i enlighet med sitt åtagande att stödja adresserbarhet i stor skala.

Avtalet möjliggör integrering mellan Disneys egenutvecklade Audience Graph och Unified ID 2.0, det första i sitt slag, i en säker miljö. Som ett resultat kommer köpare att kunna upptäcka mer adresserbart och material öppet för budgivning i hela Disney-portföljen – allt validerat av Disneys Audience Graph.

– Disney Advertising hade en ambitiös vision backad av beprövade resultat redan från start och vi är mycket glada över att fortsätta att leverera på vårt engagemang för ökad automation och adresserbarhet för våra kunder genom den utökade affären med The Trade Desk, säger Rita Ferro, President, Annonsförsäljning, Disney Media & Entertainment Distribution, och fortsätter: 

– Vi har spenderat flera år med att utveckla vår data- och teknikstrategi för att skapa innovativa lösningar för annonsörer utifrån en hög integritetsnivå. Den här lösningen som är först på marknaden, skapar grunden för att ge ökad tillgång till Disneys portfölj, validerad av kraftfulla insikter om publiken på ett sätt som är automatiserat och tillgängligt. Disney fortsätter sin ambition att utveckla en databaserad, teknik- och innovationsdriven samt framtidsorienterad teknik för att nå sin publik (audience innovation). 

Fler än 40 kunder och de flesta större byråer inom alla betydande områden använder sig idag av Clean Room-strategier i samarbete med Disney för att växla upp sin Audience Graph.

Disneys avtal med The Trade Desk är en viktig milstolpe för att möjliggöra större interoperabilitet med det programmatiska ekosystemet i stort, samtidigt som den skapar en plats för bättre insikter och mätning. Dessutom ger det en väg för annonsörer att dra nytta av sin förstapartsdata i budbara miljöer, eftersom branschen förändras i och med utfasningen av tredjepartscookies.

 – Disney förändrar vår annonsplattform för att stödja en global och adresserbar framtid. Vi har en unik möjlighet för att matcha världens bästa innehåll med nästa generations produkter och tekniker, genom en säker och enhetlig annonsplattform och unika förstapartsdata. Vårt fördjupade partnerskap med The Trade Desk är en milstolpe när det gäller adresserbarhet och automatiserade köp i stor skala, och det senaste steget när vi använder teknik för att göra det möjligt för annonsörer att köpa och leverera över hela Disneys utbud, säger Aaron LaBerge, VD och Chief Technology Officer, Disney Media & Entertainment Distribution.

 – Med avtalet blir Disney och The Trade Desk pionjärer för ett nytt sätt att adressera publiken i en miljö utan cookies. Genom att skapa interoperabilitet mellan Unified ID 2.0 och Disneys Audience Graph möjliggör vi för våra kunder att aktivera förstapartsdata programmatiskt i stor skala, mot något av världens mesta premiuminnehåll, över alla kanaler. Som ett resultat kommer annonsörer att kunna leverera relevant reklam, samtidigt som de säkerställer att konsumenterna har mer kontroll över sin egen integritet, säger Tim Sims, Chief Revenue Officer, The Trade Desk.

Disney Advertising implementerar den utökade kapaciteten med annonsörer under de kommande månaderna. Samtidigt lägger de grunden för att stödja interoperabilitet mellan alla kunder, partners och plattformar.