Om vi säger Myr, vad tänker du på då? Om svaret är uteprodukter är du helt rätt ute – och förmodligen djupt inne i svängen. Men för oss andra behövs en liten presentation. Det här är nämligen en liten aktör som bestämt sig för att slås likt David mot Goliat. På kort tid har man ökat trafiken med 30% helt utan investeringar. E-handeln Myroutdoor.se har på knappt ett år sprängt miljongränserna.

Finanstid har fått chansen att intervjua David Andersson som är VD på bolaget.

Varför startade du myroutdoor.se?
Vi startade Myr för att täcka, vad vi anser, en lucka på marknaden. Slitstarkt, ruggat och snyggt och framför allt annorlunda. Ett livsstilsbaserat varumärke för folk som gillar att vara utomhus, fast med en litet annorlunda tweak. Vi kommer från Norrlands inland omgiven av fjäll, skogar och myrar* (därav namnet). Viktoptimerade superlätta kläder fungerar inte i den typen av miljö eller för praktisk användning som det är utanför städerna. Man ska kunna gå mot en torrkvist i skogen utan att plagget går sönder. Eller bära en vedhög till kaminen. Inga slit-och-släng-plagg där man köper nytt efter 6 månader, det ska hålla i många år. Vi använder uteslutande canvastyg som vaxas för att få det karaktäristiska och annorlunda utseendet.  Från start köpte vi in färdiga fabriksmodeller som vi modifierade, dom fasas nu ut mot egen utveckling där vi har både ryggsäckar, fantastiska jackor och vinterhandskar, samtliga något utöver det vanliga och inget som finns på den svenska marknaden.

*En myr är ett kärrområde/ våtmark som täcker stora delar av Norra Sverige, oftast växer hjortronen på en myr. 

Berätta kort om dig själv
Heter David Andersson, är 41 år gammal och bor uppe i Luleå, Norrbotten med min sambo Hanna och två barn. Är friluftsnörd, är mycket ute i skog och mark. Flugfiskar, jagar, plockar bär, svamp och förvaltar skog. Har jobbat med logistik och logtistikoptimering i många år och delvis som grafiker (något som har visat vara sig en ypperligt bra kombination i vår bransch). Försöker tänka långsiktigt i hur vi lever och är. Tycker till exempel att det är bra att vi är duktiga och källsorterar avfall, men tycker det vore bättre att titta på våra egna konsumtionsmönster och hur vi agerar dagligen. Att handla ansvarfullt och långsiktigt, det är hållbart för oss.

Ni har växt med 30% enligt SEOClarity senaste sex månaderna, Vad
har ni gjort?
Vi har påbörjat en resa med kunskapsdelning på våra bloggar. Det är stort och omfattande och vi är i startgroparna. Vi kommer inte googla och copypasta svar, vi skriver om det vi vet och inom den sfär vi har kunskap. Tex så har vi en pensionerad friluftslärare som bestigit Kebnekaise mer än 60 gånger, det kan väl inte bli mycket bättre än så!

Vad är dina/era framtidsplaner med bolag?
Vi kommer att jobba smart, långsiktigt och effektivt. Vi jobbar med data och skalar upp efter behovet. Vår ambition är att växa och dela med oss av våra fantastiska produkter!