The Trade Desk, den ledande oberoende demand-side advertising-plattformen (DSP), tillkännagav idag en ny integration med Adobe Real-Time Customer Data Platform (CDP). Integrationen ger marknadsförare mer precision och relevans i sin annonsering genom att enkelt aktivera förstapartsdata i stor skala över internet utan att behöva förlita sig på tredjepartscookies. Denna nya e-postbaserade aktivering kommer att vara tillgänglig på alla mediekanaler som The Trade Desk har tillgång till, inklusive connected TV (CTV).

Kunddataplattformar (CDP) gör det möjligt för marknadsförare att sammanföra kunddata över flera kontaktpunkter till en centraliserad lösning. När den används i marknadsföring kan denna data segmenteras för att skapa mer skräddarsydda och personliga kampanjer. Med Adobe Real-Time CDP kan marknadsförare förena både Adobe- och icke-Adobe-data till en och samma kundprofil.

Denna integration kommer också att hjälpa annonsörer att framtidssäkra sina annonsstrategier genom att säkra transaktioner på förstapartsdata utan att förlita sig på tredjepartscookies. Som ett resultat av denna integration kommer gemensamma kunder till The Trade Desk och Adobe att kunna aktivera förstapartsdata – inklusive registreringsdata och data baserad på andra hållbara identifierare – för aktivering genom e-postbaserade identifierare som Unified ID 2.0.

Dessutom kommer integrationen att göra det möjligt för annonsörer att knyta ihop säcken genom att ta med detaljerad data från The Trade Desk till Adobe Real-Time CDP för att få insikter om hur deras kampanjer presterar.

– Annonsörer sitter på en robust mängd förstapartsdata om sina kunder som finns hos deras CDP-partner. Adobe är en av ledarna inom CDP för förstapartsdata från annonsörer, och genom denna integration kan våra gemensamma kunder bli mer datadrivna och precisa i alla digitala annonskampanjer. Dessutom hjälper integrationen annonsörer att testa nya identitetsfunktioner, som Unified ID 2.0, när de gör sig redo för en cookiefri miljö, säger Michelle Hulst, Chief Data Officer, The Trade Desk.

När marknadsförare förbereder sig för utfasningen av tredjepartscookies, blir säker aktivering av förstapartskunddata en prioritet. Detta gäller särskilt för annonsörer som hanterar omnikanalkampanjer som innehåller digitala miljöer som redan fungerar utan cookies, såsom CTV och mobil.

– Adobe Real-Time CDP ger varumärken möjlighet att använda pålitlig förstapartsdata för att förstå kundernas preferenser och leverera personliga upplevelser i stor skala. Vi är glada över att samarbeta med The Trade Desk för att göra det möjligt för våra kunder att säkert aktivera sin data för kontextualiserad digital marknadsföring så att de kan bygga upp en meningsfull varumärkesmedvetenhet och lojalitet, säger Klaasjan Tukker, Senior Director of Product Marketing, Adobe.

Adobe Real-Time CDP är en del av Adobe Experience Cloud.