Telias data visar att längre resor (mellan län) var fler i år jämfört med juli 2020 (+9%) men de är fortfarande inte uppe i 2019 års nivåer (-11%). Resandet mellan kommuner är något högre än förra året (+5%) men lägre än 2019 (-10%).
Resorna till Gotland sticker ut med en ökning på 32% jämfört med 2020 och är nu bara 7% lägre än 2019. Flest resenärer kommer från Stockholms län, där antalet resor till Gotland har ökat med 36% jämfört med förra året och ligger därmed på samma nivåer som sommaren 2019.
Även flygresorna har ökat kraftigt då resandet från Stockholms kommun till Sigtuna (Arlanda) ökade med 51% jämfört med förra året. Men det är fortfarande långt ifrån nivåerna före pandemin (-34%). Till Härryda (Landvetter) från Göteborg har antalet resor ökat med 19% jämfört med 2020 men är fortfarande -13% jämfört med 2019.
Muskö på All Time High
I Stockholmsområdet har Muskö blivit en populär destination med ökningar av antalet resor både jämfört med 2020 (+31%) och med 2019 (+51%). Stockholmarna hittade också tillbaka till Rådmansö som fick ett rejält uppsving av besökare från Stockholm jämfört med 2020 (+69%), men fortfarande betydligt färre än före pandemin 2019 (-40%).
I Västra Götalandsregionen var Öckerö en populär semesterdestination (+27%) men jämfört med 2019 handlar det fortfarande om lägre nivåer (-13%).
I Skåne är antalet resor till Simrishamn i stort sett uppe på samma nivåer som 2019 (-2%). Ökningen jämfört med 2020 var 7%.
Fjälltrenden fortsätter
Telia har även analyserat ”aktiviteten” i olika områden under juli månad, dvs. hur många som uppehåller sig på ett visst område. Telias analys visar att aktiviteten i Härjedalen ökade med 17% jämfört med 2019. Ökningen jämfört med 2020 är mer blygsam (+3%), men fjällsemestertrenden som sattes 2020 håller alltså i sig.
Telias data visar även ökad aktivitet i Skara (+19%) och Åsele (+22%) jämfört med förra året, vilket troligen beror på att attraktioner som Skara Sommarland och Åsele marknad har öppnat igen. Dock når vi inte upp till 2019 års nivåer ännu (Åsele -22%) (Skara -10%)
– Vår data och analys visar att Sverige börjar närma sig ett normalläge även om resmönstret fortfarande skiljer sig jämfört med före pandemin, inte minst vad gäller utlandsresorna. Det ska bli intressant att studera resandet under hösten när fler och fler arbetsplatser ser ut att öppna upp igen, säger Elin Allison, strategichef för dataanalys på Telia.
Om Telia Crowd Insights
Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.