Det talas ofta om spelundret i Skövde. Varje år kommer det människor från hela Sverige, och hela världen, för att studera spelutveckling i en stad, som storleksmässigt skulle klassas som en by i andra länder i världen. Den här veckan hålls också Sweden Game Conference för elfte gången i Skövde. Vad är det som gör Skövde så speciellt inom området?
Sedan den första dataspelsutbildningen startade på Högskolan i Skövde 2002 har en helt ny bransch vuxit upp i Skövde. Då, för 18 år sedan, antogs 30 studenter till det nya programmet inom spelutveckling. Nu, 18 år senare, antogs 265 studenter till åtta dataspelsprogram på kandidatnivå och fyra på avancerad nivå.
– Spelutbildningarna är otroligt viktiga för Högskolans profil. De har gjort oss till en välkänd aktör inom spelsverige, berättar Per Backlund, professor på Avdelningen för spelutveckling vid Högskolan i Skövde.
Viktig nod för spelsverige
I Skövde finns i dag ett flertal aktiva spelföretag, både små och stora, som sysselsätter hundratals personer. Flera framgångsrika företag, bland annat Coffee Stain Studios, Stunlock Studios och Flamebait Games, skapades av studenter redan när de studerade på Högskolan. Men det är inte bara Skövdestudenter som väljer att starta upp en studio i Skövde.
– Vi har byggt upp Skövde till en viktig nod för spelsverige, med både utbildning, företag och forskning på i stort sett samma plats. Den unika miljö som finns här är det få som har lyckats med. Miljön har till och med blivit så stark att det finns företag som vill komma hit och etablera sig. Det är en fantastisk utveckling, säger Per Backlund.
I Stockholm, Göteborg och Malmö finns det fler företag och fler som arbetar med spel, men över en betydligt större yta.
– Vi kan aldrig konkurrera med storstäderna i absoluta siffror, men vår densitet är högre här. Vi är väldigt många människor på en väldigt liten yta som arbetar med spel, konstaterar Per Backlund.
Från början ett gräsrotsinitiativ
Men Skövde hade aldrig blivit någon dataspels-nod om det inte var för Högskolan, och de personer som från början såg en möjlighet och vågade göra något av den. Per Backlund menar att en stor del i att utbildningarna ens finns idag är att det har funnits ett gräsrotsinitiativ från enskilda lärare och forskare. Den andra anledningen är att lärarna har jobbat stenhårt med integrationen mellan de olika ämnena.
– Det har inte varit någon smal sak. Akademin är generellt väldigt ämnesorienterad, och spelutveckling är inte det. Vi har försökt att balansera våra utbildningar, smälta ihop de mer konstnärliga delarna med de mer tekniska.
Balanserade utbildningar
En avgörande anledning till att det fungerar väl är de spelprojekt som ingår i utbildningarna. Under de kurserna hamnar studenterna i en situation där de får lära sig hur man samarbetar med alla olika kompetenser i ett riktigt spelutvecklingsprojekt.
– Det ger en helt annan kompetens än när man enbart utbildar sig inom den egna disciplinen. Vi utbildar, som akademisk utbildning, till en bredare sorts jobb. Man ska kunna både sin del av hantverket och ha en bättre förståelse för varför ens eget hantverk är en viktig del för utvecklingsprocessen. Där kanske vi är lite bättre än alla andra, konstaterar Per Backlund.
En annan framgångsfaktor är de studenter som dels väljer att komma till Skövde, och dels väljer att också stanna kvar efter avslutade studier.
– Vi kompetensförsörjer definitivt närområdet. Sedan är det såklart också roligt när våra tidigare studenter hamnar på viktiga positioner inom stora företag världen över, vilket vi vet att flera har gjort, avslutar Per Backlund.