Viaplay Group, den internationella streamingutmanaren, har formellt bytt namn och varumärke från Nordic Entertainment Group (NENT Group), efter godkännande från aktieägare på bolagsstämman den 18 maj. Bytet återspeglar bolagets strategiska fokus på streamingtjänsten Viaplay och dess pågående internationella expansion samt fortsatta nordiska tillväxt. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst 16 direkt-till-kund-marknader för Viaplay-appen och minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Bolaget siktar på att ha cirka 12 miljoner Viaplay-abonnenter till slutet av 2025.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi är nu Viaplay Group – det rätta steget vid rätt tillfälle för vårt snabbväxande globala bolag. Viaplay har en närvaro på alla våra marknader, är vårt mest igenkända varumärke och utgör vår största enskilda intäktsgenererande enhet. Det här bytet kommer att gynna hela vårt bolag genom att göra oss mer synliga och vår strategi ännu tydligare. Idag är en milstolpe för våra medarbetare, partners, investerare och alla kopplade till Viaplay Group, den internationella streamingutmanaren.”

I Norden, Baltikum, Polen och Nederländerna erbjuder Viaplay en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och premium direktsänd sport. I USA tillhandahåller tjänsten ett ‘best of the Nordics’-utbud som både inkluderar Viaplay Originals och utvalt tredjepartsinnehåll. Viaplay Select gör kurerat premiuminnehåll tillgängligt genom partnerplattformar på utvalda marknader, med start i Japan med WOWOW från april.

Viaplay lanserar i Storbritannien under 2022, inklusive direktsänd sport, följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023.

Viaplay Groups radio- och reklamförsäljningsverksamheter har bytt varumärke till Viaplay Group Radio respektive Viaplay Group Ad Sales. Bolagets studioverksamhet omorganiserades som Viaplay Studios i september 2021.