Med en bakgrund som sträcker sig från mindre PR- och contentbyråer till ledande positioner inom stora mediekonglomerat har Olle Pettersson utmärkt sig som en visionär och strategisk ledare. Hans erfarenhet inkluderar allt från att skriva för och leda redaktioner till att omstrukturera och utveckla varumärken, både i Sverige och internationellt.

Det är kanske hans tid på Mediaplanet International och senare på Caybon som bäst demonstrerar hans förmåga att driva företagstillväxt och digital transformation. På bolaget stannade han i drygt 6 år där han var med på en resa från annonsförsäljning till ett contentfokus med konceptsälj, och där bolaget förvärvade flertalet bolag och växte ur sitt gamla namn. Olle direkt-rapporterande till kända namn som entreprenören Richard Båge och lämnade Caybon när bolaget äntligen nådde en omsättning på 1 miljard kronor.

Sedan ett drygt år har Olle byggt sitt eget bolag, Haveton, där de bland annat driver Finansvalp.se. Bolaget har idag drygt 40 000 månatliga besökare och har har växt varje enskild månad sedan starten.

Vi satt ner med Olle för att höra mer om och lära av hans resa.

Du inledde din karriär på contentbyrån Intro och gjorde betydande arbete på kort tid. Kan du berätta om de tidiga erfarenheterna och hur de påverkade din karriärväg?

– Jag fick kundansvar för väldigt roliga PR- och contentkampanjer för globala varumärken redan som nykläckt och nyexaminerad. Språngbrädan efter att ha jobbat med varumärken som Pilsner Urquell, Glenlivet, Beefeater och Pernod Ricard gav mig nog en bra skjuts och öppnade upp dörrar som nog egentligen borde varit låsta för mig.

Du var en centralfigur i Mediaplanets övergång från print till digital media. Vilka var de största utmaningarna och lärdomarna från denna övergång?

– Under min tid på Mediaplanet International (som sedan blev Caybon) förvärvade vi N365 Group, Newsner och Splay One. Det var strategiska förvärv att bygga ett mediehus med mer fokus på digitala medier och digital marknadsföring. Efter ett tre-fyra år som Head of Marketing blev det naturligt att jobba närmare affären och i rollen som Chief Product Officer, vi såg många möjligheter att förflytta vårt erbjudande från traditionell annonsförsäljning till en helhetslösning där vi hjälper kunder att nå sin målgrupp oavsett plattform. Under de två åren jag jobbade med produkten och erbjudandet gick digitala försäljningen från att stå för 18 % till 46 % av omsättningen – samtidigt som kunden spenderade i snitt 30 % mer än tidigare. 

Du spelade en nyckelroll i att utveckla varumärket Caybon. Hur gick du till väga för att skapa och positionera ett nytt varumärke i en konkurrensutsatt bransch? 

– I och med att Mediaplanet hade förvärvat ett antal bolag hade bolaget växt ur sin kostym. Mediaplanet Group som moderbolaget då hette kändes inte längre relevant, eftersom att alla affärsområden (Mediaplanet, N365, Newsner, Splay One, Appelberg och FMG) var lika starka och viktiga i bolaget. Vi var en arbetsgrupp med respektive vd för affärsområden samt ledningsgruppen som gemensamt kom fram till att vi var i behov av ett paraplyvarumärke. Det varumärket ville vi positionera som ett digitalt mediebolag som driver resultat via varumärkesbyggande content. Så, den enklaste vägen kände jag var att hitta på ett helt random namn som vi kunde fylla med de värderingar vi ville. Det är egentligen samma tänk som jag hade när jag grundade Haveton, det betydde ingenting men skapar ändå känslor nu när vi har fyllt det med både visuella och deskriptiva värden. 

Du har arbetat med några av världens största publicister. Hur skiljer sig arbetsprocessen och strategin när man samarbetar med sådana stora aktörer jämfört med mindre organisationer?

– Förhandlingarna och avtalen med mediehus som The Guardian, USA Today, Schibsted och Bonnier tar längre tid. Det var ofta också svårt att få dem att ändra synsätt på oss. När vi flyttade affären digitalt behövde vi också komma åt säljare/Key Accounts inom de digitala benen vilket kunde vara svårt eftersom vår kontakt ofta ”tappade” oss till en digital annonssäljare. Idag jobbar vi oftast med mindre, mer agila partners. 

Med din omfattande erfarenhet, hur ser du på framtiden för mediebranschen, särskilt när det gäller innehållsproduktion och digitalisering?

– Precis som ”alla andra” ligger jag sömnlös många sena kvällar och funderar på hur AI-content kan hjälpa oss. Men kanske oftare; hur det kan skada oss. Och då menar jag inte bara vår business, utan även desinformation och eventuellt minskat värde på handverket.

Vilka är de viktigaste personliga lärdomarna du tagit med dig genom din karriär, och hur har de påverkat ditt sätt att leda och utveckla affärsstrategier?

– Jag har nog fått med mig mycket från Richard Båges sätt att bygga intraprenörer och ge medarbetare mer ansvar än vad deras CV bevisar att de är kapabla till. Att utveckla affärsstrategier baserat på tidiga erfarenheter tror jag är svårt. Däremot tror jag att alla mina tidigare kollegor har hjälpt mig dit jag är nu.

Kan du berätta om bakgrunden till Finansvalp och vad som inspirerade dig att starta en ekonomisajt?

– Visst, det finns alldeles för många ekonomisajter redan. Men vad som saknades var ett fokus på privatekonomi i stället för aktierekar. De flesta sajter som fokuserar på privatekonomi är affiliatesiter där det är omöjligt att se vem som står bakom innehållet vilket gör det svårt att lyssna på deras rekommendationer. På Finansvalp vill vi bygga trovärdighet och rekommenderar det som är bäst för läsaren, inte vad som vinstmaximerar trafiken. Redaktionen består också av personer mer tunga bakgrunder och hög trovärdighet som besökaren kan lita på. 

Vilken inverkan hoppas du att Finansvalp kommer att ha på den bredare finansbranschen?

– Vårt mål är att hjälpa svenskar att få bättre sparräntor, sänka sin bolåneräntor och hitta privatlån med schyst villkor. Sedan lanseringen av finansvalp.se i mitten av mars förra året har vi hjälpt över 70 000 svenskar att hitta nya sparkonton och sänka sina låneräntor. Vi växer i snitt mellan 10-20 % varje månad, så förhoppningsvis kommer vi hjälpa betydligt fler även framåt. Nu har vi även expanderat till Norge med sajten finansplassen.no och till Spanien med finanzasjustas.com.