VISA har tillsammans med Ipsos och Deloitte genomfört en omfattande studie om svenskarnas beteende och syn på betalningar med mobilen.
Hela studien kan läsas här. 

Resultatet i korthet:

  • Nordiska konsumenter har ett stort kontrollbehov vid betalningar. Detta har gjort e-fakturan populär. Unga har en större tolerans för automatiska betalningar och prenumerationsbaserade tjänster som Netflix eller Spotify.
  • Många konsumenter anser fortfarande att mobila kortbetalningar känns mindre säkra än traditionella betalningar med kort.
  • Företagare uttrycker behov av sömlösa betalningar, som inte har för många steg i betalprocessen eller fördröjningar under helger.
  • Företag i Norden tycker att betalningar över landgränserär besvärliga, främst pågrund av flera olika faktureringsmodeller.

Två av tre har betalat med mobil i butik
Det finns dock tecken på att mobila kortbetalningar är på väg att bli ett alternativ för många konsumenter. Det kommer fram av en ny studie från Deloitte och Visa, där betalvanorna har undersökts i de nordiska länderna.

  • 66 procent av personer i Sverige har någon gång betalat med mobilen i en butik.
  • 84 procent har kollat sitt bankkonto med sin smarta mobiltelefon.
  • Den svenska mobilhandelsmarknaden kan också fortsätta växa snabbt. En tidig prognos från Deloitte visar att tillväxten kommer vara 12 procent under 2020