Finansinspektionens beslut att dra in tillstånden för Nord Fondkommission AB (numera Granruskan AB) har stöd av förvaltningsrätten i Stockholm. Förvaltningsrätten delar Finansinspektionens uppfattning att bolaget har brutit både i sin omsorg om kunderna och i sin interna styrning och kontroll. Dessa brister är, enligt domstolen, allvarliga och det var därför motiverat av Finansinspektionen att återkalla tillstånden.

Finansinspektionen beslutade att återkalla tillstånden för bolaget i oktober 2021. Enligt Finansinspektionen har bolaget på ett påtagligt och genomgående sätt svikit sin omsorg om kunderna genom bland annat att råda kunderna att investera i högriskföretagsobligationer utan att säkerställa att kunden hade den kunskap och erfarenhet som krävdes för att förstå riskerna med dessa produkter. Finansinspektionen ansåg också att bolaget hade allvarliga brister i sin interna styrning och kontroll, till exempel genom att inte se till att regelefterlevnadsfunktionen hade tillräckliga resurser.

Bolaget har överklagat beslutet, men förvaltningsrätten har avslagit överklagandet. Förvaltningsrätten har konstaterat att lagstiftningen på området är tydlig och ställer höga krav på värdepappersbolag när det gäller att visa omsorg om sina kunder. Bolagets brister, som rör de mest centrala kundskyddsbestämmelserna, är så allvarliga att Finansinspektionens beslut att återkalla tillstånden var motiverat.

Således står förvaltningsrätten bakom Finansinspektionens beslut att dra in tillstånden för Nord Fondkommission AB. Enligt förvaltningsrätten är bolagets brister så allvarliga att de motiverade Finansinspektionens beslut att återkalla tillstånden.

Bakgrunden

Finansinspektionen beslutade den 12 oktober 2021 att återkalla tillståndet för värdepappersbolaget Nord FK på grund av stora och systematiska brister i deras rådgivning till sina kunder. Undersökningen visade att Nord har missbrukat sin skyldighet att visa omsorg om sina kunder och har bland annat gett kunder råd att investera i  företagsobligationer med hög risk utan att säkerställa att kunden hade nödvändig kunskap och erfarenhet. De hade även mottagit ersättning från emittenterna av obligationerna utan att följa reglerna. Kunderna har inte informerats om den intressekonflikt som uppstod. Dessutom har avgifterna varit höga och svåra för kunden att förstå. FI har konstaterat att det har funnits stora brister i Nords interna styrning och kontroll. Beslutet om återkallandet fick verkan omedelbart och Nord måste tvingas att avveckla sin verksamhet under ordnade former och kontakta alla sina kunder.