Enligt den senaste mätningen från Swedish Brand Award har Mekonomen utsetts till det starkaste varumärket inom verkstadsbranschen. Över 1100 personer har deltagit i undersökningen och Mekonomen har säkrat förstaplatsen. “Detta är ett fantastiskt kvitto på det dagliga arbete vi lägger ner”, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

Swedish Brand Award baseras på två viktiga faktorer för varumärkesstyrka: nöjd-kund-index (NKI) och kännedom. Genom att kombinera dessa mätpunkter blir det möjligt att jämföra olika varumärken oavsett storlek och ge en rättvis bedömning av både popularitet och kännedom.

I mätningen har Mekonomen särskilt utmärkt sig positivt inom två parametrar: personalens bemötande och verkstadens goda omhändertagande av fordonsägarens bil.

“Mekonomen Bilverkstad strävar ständigt efter att utvecklas som kedja, både för våra butiker och verkstäder. Att möta och överträffa bilägarnas förväntningar är en kontinuerlig drivkraft, och nu får vi extra motivation att fortsätta förbättra oss, bland annat genom att utöka våra tjänster för elbilar“, säger Madeleine Westerling.

Kunderna uppskattar även andra kvaliteter hos Mekonomen, som att anläggningarna är rena och snygga, att det finns anläggningar över hela Sverige, att medlemsförmåner och bonussystem är förmånliga, samt att anläggningarna har bra geografiska lägen.

“Mekonomen är en av marknadsledarna som varumärke. Det betyder att Mekonomen både är välkänt och omtyckt, vilket mäts genom NKI och kännedom”, säger Peter Wissing, analytiker på Evimetrix.