I Sverige byggs ett nationellt nätverk av snabbladdare avsedda för eldrivna tunga lastbilar. Laddningsnätverket används med förnybar energi och Volvo Lastvagnar introducerar nu en ny service anpassad för åkerier som gör det lättare att hitta och använda laddstationer. Volvo Lastvagnar bygger också laddningsinfrastruktur (snabbladdningspunkter) via Milence, ett samriskbolag bildat med Daimler Truck och Traton Group.
Att etablera ett effektivt nätverk för snabbladdning av elfordon är en central komponent i övergången till utsläppsfri transport. I Sverige planeras ungefär 130 nya laddstationer under 2023 och 2024.
Volvo Lastvagnar lanserar en innovativ tjänst för att assistera åkerier med att lokalisera och använda dessa laddningsstationer. Tjänsten kommer i första hand att finnas tillgänglig i Sverige men kommer senare att utvidgas till andra europeiska marknader och andra delar av världen.
– Det här är ett verkligt genombrott för elektrifieringen av tunga transporter. Våra kunder kommer att få tillgång till publika snabbladdare runt om i Sverige, och därmed blir det lättare än någonsin att gå över till eldrift, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Denna nya tjänst är öppen för alla lastbilmärken och visar alla laddstationer som är lämpliga för tunga fordon, oberoende av operatören. Användarna kan betala för sina laddningar via den nya plattformen, och inom kort kommer det även att vara möjligt att boka tider för laddning.
– Kunderna kommer att kunna få tillförlitlig information om var man kan hitta laddstationer för tunga ellastbilar, och de kan vara säkra på att de betalar ett rimligt marknadspris utan dolda avgifter. Med möjligheten att planera rutterna på ett bra sätt och ett minimum av administration är jag övertygad om att detta är ett viktigt steg mot att göra ellastbilar ännu mer populära bland åkerierna, säger Roger Alm.
Genom samriskbolaget Milence kommer siktar Volvo på att installera och drifta minst 1 700 snabbladdningsstationer. Dessa kommer drivas med grön el, och dessa kommer att placeras längs motorvägar och vid logistiknav i hela Europa. Denna infrastruktur kommer att erbjuda laddning för alla typer av tunga batteridrivna elfordon, oavsett märke.