Contentsquare, den globala ledaren inom digital upplevelseanalys, har idag meddelat att de har undertecknat ett avtal om att förvärva Heap, den ledande produktanalysplattformen. Detta banbrytande förvärv markerar en betydande milstolpe för Contentsquare och öppnar upp nya möjligheter för företag att förbättra sina kunders onlineupplevelser med hjälp av avancerade kundinsikter.
Förvärvet, som är Contentsquares hittills största, kommer att accelerera utvecklingen av deras analysplattform och skapa en heltäckande lösning som utmanar traditionella analyssätt.
Heap, som grundades i Silicon Valley år 2013, har på kort tid etablerat sig som en av de mest framstående produktanalysplattformarna, med en imponerande kundbas som sträcker sig över olika branscher och marknadssegment. Över 1 200 företag använder Heaps lösning för att följa och förbättra kundernas engagemang över tid, vilket hjälper dem att attrahera och behålla kunder på ett effektivt sätt.
Jonathan Cherki, VD och grundare av Contentsquare, uttrycker sin entusiasm över förvärvet och betonar dess strategiska betydelse: “Förvärvet av Heap kommer att utöka Contentsquares plattform med djupare och bredare insikter. Det är en viktig milstolpe i vår strävan att hjälpa kunder att maximera värdet genom att riva datasilos, förbättra samverkan och ge alla team en 360-gradersvy av kundupplevelsen. Tillsammans är vi unikt positionerade för att förändra upplevelseanalysbranschen och ge alla en upplevelse som de gillar och förtjänar.”
Contentsquare, som grundades i Frankrike år 2012, är en pionjär inom digital upplevelseanalys och har hjälpt företag och organisationer att förstå hur deras kunder interagerar med webbplatser och appar. Företaget har sedan dess expanderat sitt erbjudande och inkluderar nu både små och stora företag. De betjänar över 1,3 miljoner webbplatser globalt och har över 1300 företag som sina kunder.
Ken Fine, VD på Heap, delar sin entusiasm över sammanslagningen: “Att ansluta till Contentsquare är en spännande möjlighet för Heap. Tillsammans blir vi riktmärket för upplevelseanalys. Att integrera våra plattformar gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att förstå och förbättra hela kundresan och leverera de bästa upplevelserna, förbättra NPS och customer lifetime value.”
Med en sammanlagd TAM (Total Addressable Market) på 70 miljarder USD kommer Contentsquare och Heap att kunna ta sig in på nya marknader och driva tillväxt och innovation globalt. Efter förvärvet kommer ledande teknikinvesterare inklusive NewView Capital, Menlo Ventures, Goldman Sachs Asset Management och DTCP, med flera att bli aktieägare i Contentsquare.
Jonathan Cherki betonar även fördelarna med den sammanslagna kompetensen: “Tillsammans kommer vi att kunna förse alla team med information om vad, var, när, hur och varför när det gäller användarupplevelser. Vad som händer online, var och när användare lämnar webbplatsen, hur de beter sig på en webbplats eller app och varför. Att ha tillgång till både makroinsikter och djupare insikter på sessionsnivå kommer att göra det möjligt för team att bygga upp förtroende, öka konverteringen och behålla och öka kundens värde.”
Detta förvärv tydliggör Contentsquares åtagande för innovation och kundframgång och ger dem även tillgång till ett stort FoU-team bestående av över 700 personer.
Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2023 och är föremål för sedvanliga stängningsvillkor.