Sommaren är här och med den kommer sol, bad och tyvärr också nätbedrägerier. Men enligt nya siffror från Klarna har nätbedrägerierna kopplade till e-handeln faktiskt minskat, och fler svenskar känner sig trygga när de handlar på nätet. Trots denna positiva trend finns det dock en typ av bedrägeri som går emot utvecklingen. Klarnas Bedrägerichef, Jakob Johannesson, berättar om vilken typ av brott man bör vara extra vaksam på och ger tips om hur man kan handla säkert på nätet.

Enligt Klarnas rapport har nätbedrägerierna inom e-handeln minskat markant i Sverige mellan 2019 och 2022, med hela 78 % från redan låga nivåer. Det har skett en drastisk nedgång av bedrägerier sedan 2019, och trenden har hållit i sig. Jakob Johannesson tror att denna positiva utveckling beror på flera faktorer.

“Anledningen till att bedrägeriärenden minskat är sannolikt en kombination av att vi på Klarna och e-handelsbranschen i stort blivit mer sofistikerade och att konsumenternas krav på butikerna har ökat. Ett exempel på vad vi har arbetat aktivt med de senaste åren är att förbättra precisionen när det gäller att säkerställa vilken person som signerar en bankID-session. BankID kommer fortsätta vara ett fokusområde för oss i framtiden för att stärka nätsäkerheten,” säger Johannesson.

Denna minskning återspeglas även i en ny undersökning från Yougov, genomförd på uppdrag av Klarna, som visar att fler svenskar känner sig trygga när de handlar på nätet jämfört med för ett år sedan (77 % jämfört med 72 %). Under samma period är det också färre personer som uppger att de blivit utsatta för bedrägerier eller råkat ut för problem när de handlat på nätet (34 % jämfört med 41 %).

Trots att nätbedrägerierna generellt minskar finns det dock en typ av brott som ökar och som man bör vara särskilt vaksam på.

“När det blir svårare för bedragare att begå brott så ser vi att nätbedrägerierna i högre grad koncentreras till dyrare produkter och större köp. Detta beror helt enkelt på att bedragarna anser att det är värt ansträngningen,” säger Johannesson.

Bedrägerichefen på Klarna poängterar att det finns åtgärder som konsumenter kan vidta för att skydda sig själva och handla säkert på nätet. En av de bästa försäkringarna när man handlar online är att betala via faktura. Det ger möjlighet att kontrollera att man har fått hem rätt vara innan man betalar. Dessutom slipper man ligga ute med pengar om varan är felaktig eller inte kommer fram i rätt skick.

Bedrägeriexpertens bästa tips för att handla säkert på nätet

  1. Säkerställ att nätbutiken är säker
    Slå upp nätbutiken och titta på kundrecensioner om du inte känner till den sedan tidigare. Kolla även engagemanget på butikens sociala mediekanaler. Många följare och interaktioner är en positiv indikator. Säkerställ även att det är lätt att komma i kontakt med butiken. E-handelslagen kräver att nätbutiker lämnar uppgifter om adress, e-post och organisationsnummer. Avslutningsvis så kan ett begränsat produktutbud med kraftigt rabatterade produkter som vanligtvis inte säljs för reapriser vara en röd flagga. Om erbjudanden är för bra för att vara sanna så är de antagligen det.
  2. Använd kända och etablerade betalningstjänster.
    Väljer du att använda Klarna eller annan känd betalningstjänst skyddas dina betalningsuppgifter, din köphistorik och personliga information. Samtidigt omfattas du oftast även ett köparskydd som gör att du kan få hjälp om varorna inte kommer fram eller om det uppstår något annat problem.
  3. Betala inte för varan innan den är levererad.
    Om butiken är okänd för dig rekommenderar vi att du inte betalar förrän du fått varan. När du väntar med att betala tills du fått varan ökar din egen säkerhet avsevärt.
  4. Se upp för “vishing”
    Även om vi kan se att så kallad ”voice phishing” – även kallat ”vishing” – har minskat så är det fortfarande ett av de vanligaste nätbedrägerierna. Bedragaren ringer och försöker få dig att lämna ut personlig information som kort- eller kontouppgifter eller ber dig logga in via BankID.
  5. ..och “phishing”
    Bedragarna passar på när många söker fynd på nätet, till exempel under sommaren då många butiker erbjuder rea. De skickar mail och sms som frestar dig med attraktiva erbjudanden om du klickar på länkar eller öppnar bilagor – så kallad ”phishing”, nätfiske. Syftet är även här att komma över personlig information som användarnamn och lösenord, personnummer och kort- eller kontonummer som kan användas för olika bedrägerier. Klicka inte på länkar som kommer i mail eller på sms om du inte är helt övertygad om att avsändaren är seriös. Och lämna aldrig ut dina BankID-uppgifter, kontonummer eller andra känsliga uppgifter.