Ett naturligt steg
Dramat kring det svenska modeundret Djerf Avenue fortsätter. Efter ett turbulent år, kantat av anklagelser om dålig arbetsmiljö och nyliga plagiatkritik, skakas företaget återigen – denna gång av ett oväntat ledarskifte.
Rasmus Johansson, medgrundare och vd sedan starten, meddelar att han kliver åt sidan för att axla en ny roll som tillförordnad marknadschef (CMO). Samtidigt träder Nanna Hedlund in som tillförordnad vd – ett namn som väcker både nyfikenhet och respekt i branschen.
– Efter fem år som vd för Djerf Avenue är det dags att prova något nytt, skriver Rasmus Johansson i ett inlägg. Jag ser fram emot att arbeta nära Nanna och lära av henne i min nya roll.
Han beskriver förändringen som ett “naturligt steg” – en nödvändig uppgradering för att stärka företagets struktur och skapa större fokus framåt. Samtidigt möjliggör det för Johansson att lägga mer kraft på företagets offensiv i USA, där han ser behovet av ett mer närvarande ledarskap – “boots on the ground”, som han uttrycker det.
En tungviktare tar plats
Nanna Hedlund är långt ifrån ett oprövat kort. Med över 20 års erfarenhet av ledande roller i bolag som Kicks, Royal Design, Polarn O. Pyret och Casall, kommer hon in med både bredd och spets.
– Vi är stolta över att meddela utnämningen av Nanna Hedlund som tillförordnad vd för Djerf Avenue, vilket markerar nästa kapitel i vårt varumärkes resa av tillväxt och global expansion, skriver bolaget i ett officiellt uttalande.
Hedlund har tidigare visat sig skicklig på att skala upp varumärken internationellt, inte minst på den amerikanska marknaden – ett område som nu blir ännu mer centralt för Djerf Avenue.
Fortsatt kreativ kraft från grundaren
Samtidigt kvarstår Matilda Djerf i sin roll som kreativ chef. Hon är fortfarande företagets ansikte utåt och den kreativa ryggraden bakom varumärkets estetik och tonalitet.
Företagets ledningsgrupp har under de senaste åtta månaderna förstärkts med ny kompetens inom ekonomi, drift och teknik – en strategisk uppgradering som tyder på en mer strukturerad tillväxtambition.
En vändpunkt för ett pressat varumärke?
Djerf Avenue har snabbt blivit en symbol för modern svensk modeexport med starkt fokus på hållbarhet och community. Men det senaste årets kritik har ristat repor i varumärkets yta. Det återstår att se om det nya ledarskapet kan vända blad – eller om stormen bara tillfälligt mojnat.
Med Nanna Hedlund vid rodret, Rasmus Johansson i en ny fokuserad roll, och Matilda Djerf fortsatt som den kreativa kraften bakom kulisserna, hoppas bolaget nu kunna styra skutan mot nya horisonter – med siktet inställt på en allt mer krävande global marknad.