Finanstid

YouTubes nya regler: Så påverkas kreatörer av lättade svordomsregler

Mattias AhlbergMattias Ahlberg
Pub:
Upd:
Dela:
YouTubes nya regler för svordomar
Foto: Pixabay

YouTube har infört nya riktlinjer som gör det möjligt för kreatörer att tjäna pengar på videor där svordomar förekommer – så länge de är begränsade till de första sju sekunderna. Förändringen ses som ett viktigt steg för att balansera varumärkessäkerhet och kreatörers intäktsmöjligheter.

Bakgrund: Från strikta regler till större flexibilitet

I november 2022 införde YouTube regler som stoppade intäktsgenerering om en video innehöll svordomar inom de första 8–15 sekunderna. Beslutet möttes av hård kritik från kreatörer som menade att policyn slog orimligt hårt mot innehåll.

Efter revideringar i mars 2023 tilläts vissa videor med svordomar att återigen tjäna pengar, under förutsättning att språket inte dominerade hela videon.

Nya riktlinjer: Tillåtna svordomar – men med gränser

Med de senaste justeringarna tillåts nu kreatörer använda svordomar i början av videon, så länge det sker inom en sju sekunders gräns. Men YouTube förtydligar att:

  • Videor med måttliga eller starka svordomar i titeln eller miniatyrbilden fortfarande riskerar begränsade annonsintäkter.

  • Annonsörer kan själva justera sina filter för att avgöra vilken nivå av språk de accepterar.

Annonsörer förväntade sig tidigare att annonser på YouTube skulle ha ett avstånd från svordomar. Nu har de möjlighet att själva definiera sin komfortzon, säger Conor Kavanagh, ansvarig för intäktsgenerering på YouTube.

En win-win för både kreatörer och annonsörer

Anders Wallner, Sverigechef på Channel Factory, menar att förändringen stärker både plattformen och dess samarbeten:

Detta är ett positivt steg för risktolerans och varumärkessäkerhet. Genom att gå bort från generella demonetiseringsregler ger YouTube varumärken friheten att själva definiera vad som överensstämmer med deras värderingar.

Han menar att de nya riktlinjerna skapar en win-win-situation: kreatörer kan fortsätta tjäna pengar samtidigt som annonsörer får större kontroll över var deras annonser placeras.

Slutsats: YouTube anpassar sig till kreatörernas verklighet

YouTubes policyförändring visar plattformens vilja att balansera kreativ frihet med annonsörernas krav på säkerhet. Genom större flexibilitet hoppas YouTube stärka relationen till både kreatörer och varumärken – och därmed framtidssäkra sin position som den ledande videoplattformen.

FAQ – YouTubes nya regler för svordomar

Vad innebär YouTubes nya regler för svordomar?
Kreatörer kan nu använda svordomar under de första sju sekunderna av en video och ändå tjäna pengar på annonser.

Kan videor fortfarande förlora intäkter?
Ja, videor med starka svordomar i titel eller miniatyrbild kan få begränsade intäktsmöjligheter.

Varför ändrade YouTube sin policy?
Efter kritik från kreatörer och förändrade förväntningar hos annonsörer valde YouTube att införa mer flexibla regler.

Är detta bra för annonsörer?
Ja, de kan nu själva justera sina filter för att matcha sina varumärkesvärderingar och målgrupper.