Huaweis ekosystem är den tredje största appbutiken i världen och visar fortsatt stark tillväxt. Totalt har antalet distribuerade appar ökat med 83 procent och antalet månatliga aktiva användare ökat med 33 procent. Sammantaget visar utvecklingen en snabb tillväxt för Huaweis ekosystem. Det framgår av ett pressmeddelande. Utvecklingen i korthet:

  • Plattformen har ökat antalet registrerade utvecklare till 2,3 miljoner. En ökning med 77 procent jämfört med förra året. Antalet utvecklare utanför Kina är nu uppe i 300 000.
  • AppGallerys globala publik har vuxit till 530 miljoner aktiva användare i månaden (MAU). I Europa ökade antalet användare med 61,5 procent jämfört med året innan och är nu uppe i fler än 42 miljoner användare.
  • 120 000 appar integrerade med HMS Core är nu tillgängliga i AppGallery, en ökning med 118 procent jämfört med föregående år.
  • Antalet distribuerade appar (distribution av appar inkluderar nedladdning och uppdateringar) ökade med 83 procent 2020 jämfört med året innan.
  • Spelappar är klart drivande i utvecklingen och idag finns 500 procent fler spel tillgängliga på plattformen jämfört med för ett år sedan.

De nya siffrorna kommer bara ett år efter att Richard Yu, vd för Huawei Consumer Business Group, presenterade Huaweis vision att göra AppGallery till en öppen, innovativ appdistributionsplattform, tillgänglig för konsumenter runt om i världen. AppGallerys framgångar kommer efter att Huawei ökat sina investeringar i att utveckla HMS, dvs Huawei Mobile Services, som är själva grunden i ekosystemet. HMS sysselsätter nu över 8000 ingenjörer och har fler än 600 personer i sitt globala tekniska supportteam. Konsekvensen av satsningen är att appar utvecklade i HMS Core har ökat med 118 procent och är nu 120 000 till antalet medan så kallade quick-apps har vuxit med 200 procent till 100 miljoner. AppGallery den tredje största appbutiken globalt.

AppGallery har fokuserat sitt arbete med utvecklare på såväl lokal som global nivåMålet är att hitta de mest relevanta apparna för användarna, öka antalet utvecklare som jobbar på plattformen och att ge fler valalternativ till konsumenter runt om i världen. Under året som gått har globala appar som Moovit, Bolt, Viber, Booking.com och Tidal blivit del av den växande plattformen. Bland svenska appar syns BankID, Swish, Freja e-ID, Hitta.se, Foodora, Biluppgifter, Storytel, Nextory, Truecaller och KRY. AppGallery erbjuder för närvarande 18 olika app-kategorier inom spel, socialt, underhållning, utbildning, nyheter och artiklar, foto och video, mat och dryck, transport och biljetter, shopping och verktyg.

Som en del av sin strategi använder Huawei sig också av sin expertis gällande Kina och hjälper utvecklare att komma åt den lukrativa appmarknaden där. Kina är bas för över 904 miljoner mobila internetanvändare och antalet nedladdade appar uppgår till över 100 miljarder. Under de senaste 12 månaderna har AppGallery bidragit till att över tusen utländska utvecklare blivit en del av Kinas mobilekonomi. Exempel på en app som lyckats väl i Kina är PicsArt med över 300 miljoner nedladdningar.