Svenskt bränsle inte dyrt i internationell jämförelse
Debatten om höga bensin- och dieselpriser har varit intensiv i Sverige – men en ny rapport från Drivkraft Sverige visar att drivmedelspriser i Sverige faktiskt är bland de lägre i Europa när man väger in köpkraft och bilars bränsleeffektivitet.
– Tittar man på hur långt man kommer på en tank, och dessutom på hur priserna ser ut internationellt, då är det inte dyrt att tanka i Sverige i dag, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till TT.
Priser i relation till löner och teknik
Organisationens analys bygger på flera faktorer, inte bara vad som står på prisskylten vid macken. Man har granskat inflation, löneutveckling och bilars energieffektivitet. Dessutom har man jämfört med andra länder i Europa – inte bara låglöneländer som Polen, utan även med grannländer som Norge, Danmark och Tyskland.
– Vi i Sverige har relativt billiga drivmedelspriser, särskilt när man ser till hur mycket inkomsterna har ökat och hur effektiva dagens fordon är, menar Alenius.
Skattesänkningar har påverkat
Ett viktigt skäl till att priserna hållits nere under 2024 är regeringens beslut att sänka skatterna på drivmedel och tillfälligt minska reduktionsplikten – en klimatregel som kräver inblandning av biodrivmedel i fossila bränslen.
Från januari 2024 sänktes reduktionsplikten från 10 till 6 procent, vilket direkt minskade kostnaden vid pumpen.
Reduktionsplikten höjs igen – och med det även priset?
Men från 1 juli 2025 höjs reduktionsplikten åter till 10 procent. Samtidigt varnar Drivkraft Sverige för att det krävs ännu högre nivåer – uppemot 15 procent – för att Sverige ska nå sina klimatmål enligt EU:s ESR-förordning. Annars riskerar landet böter.
Politiskt laddat ämne
Drivmedelspriserna har varit ett återkommande ämne i svensk politik sedan valrörelsen 2022, och är fortsatt en känslig fråga. Enligt Alenius har den offentliga debatten ofta varit förenklad.
– Att jämföra med Polen är inte rättvisande. En rimligare jämförelse är våra grannländer, där bränsle ofta är klart dyrare, säger hon.
FAQ: Drivmedelspriser i Sverige
Är det dyrt att tanka i Sverige jämfört med andra länder?
Nej, enligt Drivkraft Sverige är prisnivåerna relativt låga i jämförelse med grannländer som Norge, Danmark och Tyskland.
Vad påverkar drivmedelspriserna mest?
Inflation, löneutveckling, energieffektiva fordon, reduktionsplikt och skatter spelar alla en viktig roll.
Vad är reduktionsplikten?
En lagstadgad regel som kräver att en viss andel biodrivmedel blandas i fossila bränslen. Högre reduktionsplikt innebär generellt högre pris.
Kommer priserna att stiga igen?
Ja, när reduktionsplikten höjs från 6 till 10 procent i juli 2025 förväntas priserna öka.
Riskerar Sverige att få böter från EU?
Ja, om reduktionsplikten inte höjs ytterligare kan Sverige missa sina ESR-mål och därmed få ekonomiska påföljder från EU.