Finansinspektionen har meddelat att de i september vill återinföra de tillfälligt borttagna amorteringskraven för de hushåll som behöver ta lån för att köpa en bostad. Detta kommer att påverka möjligheten att kunna köpa en bostad för 29 procent av svenskarna och 41 procent av unga vuxna. Det visar en ny Sifo-undersökning beställd av HSB.

Amorteringskraven för bostadslån har sedan april 2020 varit tillfälligt borttagna under pandemin. Var tredje svensk tycker att detta är en bra åtgärd (33%) och särskilt positiva är man i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (41%), där bostadspriserna är höga. Bland unga vuxna (16-29 år) i storstadsregionerna är nästan varannan positiv (48%).

Om amorteringskraven återinförs den 1 september så skulle det påverka möjligheten att köpa en bostad för nära tre av tio av svenskar (29 %). Bland unga vuxna är siffran 41 procent. I storstadsregionerna skulle det ha stor betydelse för 11 procent i åldern 16-44 år.

– De senaste årens ensidiga fokus på kraftiga kreditrestriktioner har stängt ute många unga från bostadsmarknaden. Att återinföra amorteringarna, särskilt för den här utsatta gruppen, kommer försvåra situationen ytterligare. En rad rapporter har tydligt visat vilka olyckliga följder det stränga amorteringskravet har fått för många människor, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Amorteringskravet bör slopas permanent
– Det är naturligtvis viktigt att vi har en sund amorteringskultur i Sverige. Men jag är övertygad om det kan lösas mellan banken och bostadsköparen. Ett strängt och generellt amorteringskrav innebär att alldeles för många bostadsbehövande hamnar i kläm, säger Anders Lago.

En rad ekonomer och bostadsbranschen har en längre tid varit kritiska till amorteringskraven.

– Vi på HSB anser att det senaste amorteringskravet bör slopas permanent. Men förutom detta behövs även ett statligt startlån till unga och stöd till bosparande. Regeringen kan inte sitta stilla medan klyftan växer och stänger ut en hel generation från bostadsmarknaden.

Om undersökningen
Metod: Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade riksrepresentativa webbpanel
Fältperiod: 24-26 mars.
Antal respondenter: 1093 st