Så dominerar han takbranschen med utbildande innehåll

David Frykman, VD och grundare av DM TAK, har inte bara byggt upp ett av Sveriges mest respekterade takföretag – han har också blivit en ledande röst för utbildning och transparens inom byggbranschen. Med över 6 miljoner visningar på YouTube förändrar han synen på hantverket, ett tak i taget.
I en bransch där förtroende, kunskap och kvalitet ofta saknas – inte minst bland oseriösa aktörer – har David Frykman valt en annan väg. Genom att öppet dela med sig av sin expertis på YouTube-kanalen DM TAK AB, med över 100 instruktionsfilmer och snart 20 000 prenumeranter, har han tagit ett ovanligt men kraftfullt grepp: att utbilda hela branschen, inklusive konkurrenterna.
”Det är först när vi höjer lägstanivån i hela branschen som vi på allvar kan prata om hållbarhet, kvalitet och trygghet för kunden,” säger David Frykman.
Ett hantverk som syns – och lär ut
DM TAK:s filmer spänner över allt från detaljerade genomgångar av plåttaksrenovering och snöskottning, till AMA-tolkningar och vanliga fel som leder till vattenskador. Det är tydligt att kanalen inte är ett marknadsföringsverktyg – det är en digital fackutbildning.
Företagets mångåriga erfarenhet och kvalitetsarbete har gjort dem till Mästargasell-vinnare (Dagens Industri), Årets Byggföretag på Hantverkargalan, samt “King of Roofs” enligt Monier. Men det är genom sin kunskapsdelning som David Frykman nu positionerar sig som en nytänkare i en annars konservativ bransch.
Standarder och struktur som skapar trygghet
Det utbildande arbetet stannar inte vid YouTube. DM TAK har internt byggt upp egna kontrollsystem baserade på branschens hårdaste krav – inklusive AMA Hus – och använt dem för att standardisera kvalitetskontroller på sina projekt. Detta kombineras med löpande internutbildning, dokumentation i realtid, och öppen redovisning gentemot kund.
”Vi bygger inte bara tak – vi bygger förtroende. Det handlar om att kunden förstår vad vi gör, varför vi gör det, och hur det ska hålla i minst 50 år,” säger Frykman.
En VD som syns – på riktigt
Att se en VD själv stå på ett tak i regnet med kameran i handen är inte vardagsmat. Men för Frykman är det en självklarhet. Det är där han är hemma. Och det är där han ser den största möjligheten att påverka nästa generation hantverkare.
”Vi kan inte klaga på att ingen vill bli takläggare om vi inte visar vad yrket faktiskt innebär – och varför det är så viktigt.”
Nästa steg – certifierad branschutbildning?
Rykten i branschen gör gällande att DM TAK:s utbildningssatsning är på väg att formaliseras som ett branschprogram i samarbete med externa aktörer. Frykman kommenterar försiktigt:
”Vi tittar på hur vi kan ta vårt material vidare – så att det kan bli ett verktyg för hela byggsverige.”