En månad efter att Mavshack Live introducerades i Indien lanseras nu den första produkten; en e-handelsportal, mavshacklive.in. Mavshacklive.in ger en unik möjlighet för små/medelstora (SME) företag i Indien, som inte har tillgång till egna webbshoppar, att sälja sina produkter via portalen. Mavshacklive.in erbjuder en helt integrerad lösning med betalning, orderhantering och logistik i kombination med unik möjlighet för live/VOD samt chatt, vilket i sin tur skapar större engagemang hos konsumenterna. Det framgår av ett pressmeddelande. Marknaden belönade nyheten genom att handla upp aktien ca 49 %.

Mavshacklive.in är utvecklad av Mavshacks indiska utvecklare för den indiska marknaden och kommer att marknadsföras lokalt från och med första april 2022. Portalen är redan live för registrering av handlare och konsumenter. Intäkterna för mavshacklive.in baseras på provision av genomförda affärer via portalen och förväntas bidra med positivt kassaflöde till koncernen från och med andra kvartalet 2022.

Shoppingupplevelser via video (live och on-demand) är fortfarande ett nytt koncept i Indien med få aktörer på marknaden. Mavshacklive.in-portalen erbjuder handlarna denna möjlighet. Här kommer köpare att fascineras, inte bara av handplockade produkter utan också få förklarat nyttan av dessa produkter i videos från experter och influencers från sociala medier. Under direktsändningar kommer konsumenter att kunna chatta med dessa experter/influencers och få svar live under sändningen.

The Indian e-commerce story is well known with the market having already touched USD 84 Billion in 2021 and is estimated to be worth USD 200 Billion by as soon as 2027*. A McKinsey study** has predicted that anywhere between 10-20%+ of this market will be live commerce. This new and evolving field promises exponential growth in the near future and Mavshack is positioning ourselves to take advantage of it by being one of the early players.” says Anand Jhingan, Head of Business Development who is overseeing the Mavshack Live expansion in India.

”Allt sedan vi utvecklade och lanserade Mavshack Liveshopping i Sverige har vi parallellt arbetat för en global lansering. I och med att Mavshack haft verksamhet i Indien under flera år är det ett naturligt första steg för oss att lansera Liveshopping på Mavshacks andra hemmamarknad, Indien. I mavshacklive.in har vi skapat en e-handelsportal som binder samman smarta produkter och video med konsument som är ute efter mer än bara en enkel e-handels upplevelse. Mavshacklive.in är den första liveshopping produkten för oss i Indien och vi ser fram emot att vidareutveckla den tillsammans med kunder och partners” säger Tommy Carlstedt, VD Mavshack AB