En färsk undersökning från YouGov, på uppdrag av Anyfin, visar svenskarnas köp och köpvanor när de handlar på delbetalning. Undersökningen ger en överblick över svenskarnas delbetalningsvanor och visar på både fördelar och nackdelar med betalsättet.
● Var femte svensk som uppger att de har en delbetalning menar att det blivit en vana att delbetala sina köp
● Halva befolkningen har inte råd att betala hela beloppet på en gång när de delbetalar
● Lista: det handlar vi mest på delbetalning
● En tredjedel har ångrat onlineköp på grund av hur det påverkade ens ekonomin
YouGov har, på uppdrag av Anyfin, tagit reda på bland annat hur svenskarna delbetalar sina köp och hur de påverkar deras ekonomiska hälsa. Det är många som uppskattar enkelheten och flexibiliteten delbetalningar kommer med, men även hur många har svårt att hantera lättillgängliga krediter.
17 procent av svenskarna uppger de har en delbetalning just nu. För en femtedel av dessa har det blivit en ren vana att delbetala sina köp. Hälften av de som delbetalar uppger att dem gör det för att de inte har råd att betala hela beloppet på en gång. Var tredje gör det för att det är så enkelt och smidigt, och hela en femtedel (19 procent) har handlat på faktura och efter köptillfället insett att de inte kunnat betala hela fakturan på en gång.
Mindre över i plånboken och höga el- och gasräkningar gör att var femte svensk svårt att spara överhuvudtaget och lika många kämpar för att få månaden att gå ihop. Enligt undersökningen toppar kategorier som ses som icke-essentiella varor över det vi köper mest av på delbetalning:
● 37 procent handlar elektronik
● 33 procent handlar möbler och inredning
● 33 procent handlar kläder
● 23 procent handlar smink och hygienartiklar
● 16 procent handlar mat och dryck
Vidare visar undersökningen att närmare en tredjedel (32 procent) någon gång har ångrat ett onlineköp på grund av hur det har påverkat deras ekonomi. “Vår undersökning visar hur köp på delbetalning blivit allt vanligare i Sverige, och hur betalsättet tyvärr ofta används till icke-essentiella varor. Detta visar på hur lätt det är att köpa lite mer än vad man tänkt, och för pengar man kanske inte egentligen har. Närmare en