Betalningslösningsbolaget Klarna rapporterade idag siffror för det tredje kvartalet. Under perioden redovisade Klarna ett rörelseresultat om 130 miljoner kronor, vilket var en tydlig vändning till lönsamhet jämfört med det tredje kvartalet i fjol, då gjorde Klara en rörelseförlust på 2 miljarder kronor.

“I och med detta lönsamma kvartal och fortsatt tvåsiffrig tillväxt har vi uppnått exakt det vi föresatt oss att göra. Den här fantastiska framgången gör oss redo för årets mest intensiva shoppingperiod, där våra AI-drivna produkter kommer att hjälpa konsumenterna att få sina pengar att räcka längre, hitta de bästa erbjudandena och bli inspirerade. Tillväxten har accelererat under Q3 och vi kommer att bygga vidare på detta momentum under Q4 med ytterligare investeringar för att skapa värde för både konsumenter och handlare.” säger Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna.

Starkt Resultat

Samtidigt som Klarna förbereder sig för investeringar under det händelserika fjärde kvartalet är det värt att notera att det negativa rörelseresultatet om -2 miljarder kronor under tredje kvartalet 2022 har omvandlats till ett positivt rörelseresultat om SEK 130 miljoner för tredje kvartalet 2023. Kreditförlusterna som andel av den totala försäljningsvolymen minskade med 56 % tack vare kontinuerliga förbättringar av precision och noggrannhet i kreditbedömningen, vilket har möjliggjort för Klarna att fatta korrekta lånebeslut samtidigt som man uppnår en intäktsökning på 30 %.

Tredje kvartalet 2023 markerar det fjärde kvartalet i rad med bruttovinst i USA, vilket visar att investeringen på en av världens största konsumentmarknader fortsätter att löna sig.

AI-driven innovation

Klarna presenterade flera nya funktioner som stöds av artificiell intelligens under höstens Spotlight-evenemang. Det nya shoppinglinsverktyget möjliggör en ny sömlös shoppingupplevelse genom att låta användare ta bilder av olika kläder och produkter i sin närhet och direkt hitta återförsäljare som säljer samma eller liknande produkter till bästa pris via Klarnas app. Utrullningen av Shoppable Video gör det möjligt för konsumenter på fler marknader att handla direkt från det kurerade videoinnehåll i deras personliga appflöde. Dessutom har kunder nu möjlighet att köpa presentkort från över 100 ledande varumärken med Klarna.

Framgent uppger Klarna att man kommer fortsätta med sitt engagemang för att hjälpa konsumenter fatta rätt beslut för sig själva och planeten genom att introducera en rad miljömedvetna produkter, inklusive en revolutionerande dashboard för medveten shopping. Genom Klarna-appen kan konsumenter övervaka sina koldioxidutsläpp, handla från klimatmedvetna varumärken och använda cirkulära tjänster som den nya resell-funktionen, vilket främjar mer miljövänliga val.