Det stora modeföretaget H&M står inför en betydande ledarskapsförändring. Efter fyra år vid rodret för H&M-gruppen meddelar Helena Helmersson att hon avgår som verkställande direktör, en ny VD för H&M har utsetts av styrelsen.

En era går i graven

Helmersson, som har haft en 26 år lång karriär inom företaget, betonar i ett pressmeddelande att beslutet att lämna inte har varit lätt. Hennes tid som vd har präglats av utmaningar, såsom pandemin och diverse geopolitiska och makroekonomiska svårigheter. Trots dessa utmaningar har hon lett företaget med framgång och stolthet.

”Det är med blandade känslor som jag har meddelat styrelsen mitt beslut att lämna vd-rollen. Jag är mycket stolt över vad vi de senaste åren tillsammans har åstadkommit under denna intensiva tid då vi navigerat igenom en pandemi och flera geopolitiska och makroekonomiska utmaningar. Det har dock stundtals varit en krävande tid för mig personligen och jag känner nu att det är dags att lämna vd-rollen, vilket självklart inte varit ett lätt beslut”, säger Helena Helmersson i pressmeddelandet.

Daniel Ervér tar över stafettpinnen

Daniel Ervér, som fram tills nu har ansvarat för varumärket H&M, är utsedd till Helmerssons efterträdare. Med 18 år inom företaget och en mängd olika roller i sitt CV, står han väl rustad att ta över som vd och koncernchef. Ervér uttrycker både glädje och ödmjukhet inför sitt nya uppdrag och betonar vikten av att fortsätta skapa värde för kunderna.

”Jag är både hedrad och väldigt glad över styrelsens förtroende och motiverad och ödmjuk inför uppgiften. Tillsammans med alla engagerade kollegor ska vi fortsätta att skapa oslagbart värde för våra kunder och lönsam tillväxt. Vårt fokus är som alltid att erbjuda våra kunder den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet i en inspirerande och attraktiv shoppingmiljö”, säger Daniel Ervér i pressmeddelandet.

Ingen efterträdare för Ervér

Intressant nog kommer Ervér att fortsätta att operativt ansvara för H&M-varumärket, vilket innebär att ingen efterträdare kommer att utses för hans tidigare position. Detta beslut speglar en strategi att behålla kontinuitet och stabilitet inom organisationen under övergångsperioden.

Framtiden för H&M

Med Ervérs tillträde som ny VD väntar en ny era för H&M. Fokus ligger på att kombinera mode, kvalitet, pris och hållbarhet i en attraktiv shoppingupplevelse för kunderna. Det återstår att se hur dessa förändringar påverkar företagets framtida riktning och framgång.

Beskedet kom i samband med att H&M rapporterade sitt fjärde kapital, en rapport som var något under förväntningarna.