Planerna på att införa ett förbud mot bensin- och dieselbilar i centrala Stockholm vid årsskiftet har mött motstånd. Efter att flera företag i området överklagat beslutet, har Länsstyrelsen valt att stoppa införandet av miljözonen tills vidare. Det
Miljözon endast för elbilar
Den planerade miljözonen skulle ha varit unik i sitt slag och omfattat en mindre del av Stockholms innerstad. Endast rena elbilar skulle tillåtas köra i området, vilket skulle bidra till att minska utsläpp och förbättra luftkvaliteten i stadens mest trafikerade delar.
Länsstyrelsens besked om inhibition innebär att miljözonen inte får börja gälla förrän överklagandena har utretts och ett slutgiltigt beslut har fattats.
”Länsstyrelsen i Stockholms län beslutar att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla”, framgår det i beslutet.
Splittring kring beslutet
Stockholms stad uttrycker frustration över Länsstyrelsens besked. Partier från både vänster och höger har enats om att påbörja en utfasning av bensin- och dieselbilar i innerstaden, och förseningen ses som ett bakslag för stadens klimatambitioner.
– Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i ett pressmeddelande.
Företagens kritik
Företagen som överklagat beslutet menar att förbudet skulle skapa stora problem för deras verksamhet. Många av dem är beroende av transporter och menar att övergången till enbart elbilar inte är realistisk på så kort tid.
Det är ännu oklart när ett slutgiltigt besked om miljözonen kommer att fattas, men frågan har redan väckt starka känslor och blivit en symbol för kampen mellan miljöhänsyn och ekonomiska intressen.
Vad händer nu?
Länsstyrelsens beslut innebär att miljözonen tidigast kan införas efter att överklagandena behandlats, vilket kan ta flera månader eller längre. Under tiden fortsätter diskussionen om hur Stockholm bäst kan balansera klimatomställning med hänsyn till näringslivets behov.
Framtiden för miljözonen är fortfarande oviss, men frågan lär fortsätta vara en het potatis i både lokalpolitiken och det offentliga samtalet.